NPRC en Nouryon willen aan de waterstof

0

Binnenvaartcoöperatie NPRC en lid Lenten Scheepvaart onderzoeken samen met verlader Nouryon of waterstof als alternatief voor gasolie kan worden gebruikt. Binnen enkele jaren willen ze zout transporteren tussen Delfzijl en Rotterdam met een schip dat voor 100 procent op groene waterstof vaart. Ze willen daarmee aantonen dat zero-emissie vervoer over water mogelijk is.

Nouryon is de voormalige chemietak van AkzoNobel. Het chemiebedrijf heeft een zoutfabriek in Delfzijl. De NPRC vervoert dat zout naar de Botlek in Rotterdam. Lenten Scheepvaart zou daarvoor een nieuw schip willen inzetten dat volledig op waterstof gaat varen.

De groene waterstof wordt lokaal geproduceerd door Nouryon met duurzame elektriciteit, zegt directievoorzitter Knut Schwalenberg. “Zo creëren we de schone brandstof voor vervoer van een deel van onze eigen producten.”

Duurder

Volgens binnenvaartondernemer Harm Lenten is waterstof nu nog duurder dan gasolie, “maar naarmate de technologie zich verder ontwikkelt zal dit steeds aantrekkelijker worden en dat maakt deze eerste stap ook zo belangrijk.”

Het onderzoek vindt plaats binnen de Waterstofcoalitie Binnenvaart. Daarin zetten de NPRC en de PTC zich samen met verladers in om de vervoersketen te verduurzamen.

“Dit is de eerste stap naar zero-emissie”, stelt NPRC-directeur Stefan Meeusen. “De technologie is er en met zijn drieën hebben we de slagkracht om te laten zien dat het kan; nog duurzamer vervoer over water.”

Green Deal

Waterstof is veiliger dan LNG en kan grotendeels op dezelfde wijze behandeld worden. Deze brandstof is in Delfzijl en Rotterdam ruim beschikbaar, volledig schoon en heeft als emissie geen CO2, maar zuiver water.

Het initiatief maakt deel uit van de Green Deal die de sector in juni sloot met minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De minister stelt 15 miljoen euro beschikbaar voor de binnenvaartsector om innovaties te stimuleren.

De NPRC onderzoekt, in samenwerking met verladers, ook andere alternatieven dan waterstof om binnenschepen te vergroenen, zoals biobrandstoffen, schone verbrandingsmotoren en elektrificatie van schepen. “Met een waterstofschip is voor de maritieme wereld een enorme doorbraak in de energietransitie te realiseren”, voorspelt de coöperatie. “Als de aanstaande proef succesvol is zullen er naar alle waarschijnlijkheid meer schepen op waterstof gaan varen.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.