- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwScaletta: uitbreiding van vloot Remie Tankvaart

Scaletta: uitbreiding van vloot Remie Tankvaart

- Advertentie -

Delen

De doop van het mts Scaletta kreeg een onverwacht extra karakter toen Amanda Remie-Trompert tegenover alle aanwezige familie, vrienden en zakelijk relaties nog eens extra de betekenis van het geluksgetal zeven onderstreepte. Ze deed dat heel origineel en creatief door pas bij de zevende maal de champagnefles daadwerkelijk stuk te slaan. Rome is tenslotte ook niet voor niets gebouwd op zeven heuvels. Tot zes maal daarvoor had ze de fles slechts luchtig laten kennismaken met de veel te degelijke, uit Polen afkomstige scheepshuid van de nieuwe Scaletta.

(foto’s Hans Heiligers)

Met de doop werd de Scaletta verwelkomd als tweede nieuwbouw van de vloot van Remie Tankvaart b.v. die in 2005 het mts Sombra in de vaart bracht. Dat laatste schip werd in Roemenië gebouwd. De kiel voor de Scaletta werd in het najaar van 2008 in Polen gelegd. Het werd daar gebouwd bij de werf van Centromost in Plock. In de mooie zomer van 2009 arriveerde het casco bij de werf van Gelria in Nijmegen. Het vond daar een ligplaats bij andere afbouwers, waaronder de Manus, Milagro, Delos en Merdeka.

Oeltrans
De Scaletta is een onder Germanischer Lloyd klasse gebouwde type C-tanker met een lengte van 110 meter, een breedte van 11 meter en en holte van 5,15 meter. Het schip heeft een diepgang van 3,30 meter. Met een kruiplijn van 4,50 moeten we dit schip bijna overal kunnen tegenkomen.
Het schip gaat varen voor Oeltrans in Hamburg.
Op het visitekaartje en de certificaten van de Scaletta is vermeld dat het schip geschikt is voor vervoer van minerale olie en lichte chemie. Het schip zal hoofdzakelijk worden ingezet voor het vervoer van stookolie. De negen tanks van 380 m3 per stuk hebben spiraalverwarming, de ketel werd geleverd door Konutherm.
Bij het zien van de dekleidingen valt onmiddellijk het mooie isolatiewerk op van Isolatiebedrijf Franssen; ook daar geldt weer ‘ieder zijn vak’. Kampers Pompservice leverde de ladingpompen, die elk goed zijn voor een capaciteit van 380 m3 per uur.

Unaniem goedgekeurd
De betimmering werd uitgevoerd door Verveer, dat daarvoor wit Sasmox gebruikte, een brandvertragend materiaal. Remie had met de nieuwbouw van de Somtrans de primeur met dit nieuwe materiaal.
De ruimte in het voorschip biedt plaats aan een Caterpillar C18 van 530 pk, die de generator 580 kVA laat leveren voor de ladingpompen en de Verhaar-boegschroefinstallatie. Koedood Dieselservice uit Hendrik-Ido-Ambacht liet een Mitsubishi S16 R, C2, MPTK (1600 rpm, 1700 pk) bezorgen, die de mooiste plaats kreeg in de machinekamer van het achterschip.
Schipper Henk de Weyer meldt dat de bemanning unaniem goedkeuring heeft gegeven aan de verblijven en de mooie werkplek aan de lessenaar in het ruime stuurhuis. De naam Scaletta komt van de schepen waarmee de grootouders van Henk de Weyer vroeger hebben gevaren. Leuk dat op deze manier die naam verder leeft.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -