- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAstra verlicht het ARA-verkeer

Astra verlicht het ARA-verkeer

- Advertentie -

Delen

Nu in ‘de spotlights’ bij de Opel-dealer. Vanaf slechts € 18.495,-, denkt u. Helemaal mis! Astra is een Dolderman-ster op het water, die zijn première beleefde in het ARA-verkeer met de vlag van Interstream Barging in top. De Astra heeft alles in zich om een bestseller te worden, het is geen ‘nova’ maar een tanker van het type ‘moneymaker’ die zich al bewezen heeft en sterren plukt in veiligheid en commerciële functies.

De Astra is als 110 x 11,40 meter casco gebouwd op de Malbo Shipyard in Wroclaw en geleverd door Rensen Shipbuilding. Opdrachtgever is Star Tankers. De zoveelste tanker van dezelfde tekening en gebouwd in Wroclaw heeft geen verrassingen. Dit is wat je noemt doorontwikkeld, maatvast en afbouwvriendelijk, waarbij vernuft verstopt is onder de oppervlakte.

Stevig op koers
Voor deze commerciële realisatie van de Astra tekent Antoon Bosman met zijn compagnons, en de techniek was opnieuw in handen van Marcel Roth. Marcel is de troubleshooter in nieuwbouw voor Star Tankers. “Dolderman installeert op de piloot en ligt met vaste leveranciers en onderaannemers stevig op koers”, aldus Roth, die met plezier zijn business regelt en over de toekomst aangeeft: “Recht zo die gaat.”
Dolderman Motoren zorgde voor de tekening van de leidingstraat, Leemberg Leidingen leverde knowhow plus materiaal en de Malbow Shipyard heeft deze gerealiseerd.

Dolderman zorgde voor de tekening van de leidingstraat en de Malbow Shipyard realiseerde hem met knowhow en materiaal van Leemberg. (foto’s Johan de Witte)

De Astra heeft acht tanks en een gelijk aantal door Marflex geleverde deepwell-ladingpompen. De machinekamerinstallatie met een Caterpillar 3512 als krachtbron ‘danst’ weer naar de pijpen van RuGotech pijpleidingen met firmakenmerken: snelle afronding, hoogwaardige kwaliteit, voordelig en, last but not least, betrouwbaarheid.

Eigen plek
Doldermans inbouw van weliswaar een standaardschip resulteerde opnieuw in een rijk gevulde machinekamer, storing-proof uitgerust met veel werkruimte voor onderhoud. De inbouwspecialisatie van Dolderman is alom zichtbaar rond de equipement, evenals onder de platen!
Manoeuvres van het voorschip beheerst Verhaar, met energie van Caterpillar. De stuurhut komt van Kampers en is door Verveer Scheepsbetimmeringen getransformeerd tot werk- en representatieruimte en voor navigatiedoeleinden.
De woningindeling is praktisch met een eigen plek voor elk bemanningslid. Rullens Elektrotechniek vertaalde opnieuw de min en de plus in functie zodat de Astra het ARA-verkeer verlicht.

De door een guur decemberwindje koude proefvaart verliep als troost voor dit winters ongemak helemaal volgens het boekje. In de beslotenheid van de betrokkenen voor dit succes werd ‘een borrel’ gedronken in het Dordtse café Merz.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -