De mooie, lange en vooral droge zomer van 2009 betekende voor Sammy Tas en Nancy van Gaever geen vakantie. Ook geen opgestoken handen naar de bediening van een of ander mooi terras. In plaats daarvan veel schuren en veel schilderen. “En vergeet ook het verwijderen van de lasbollekes niet, daarop heb ik een complete slijptol versleten”, memoreert Sammy. Gelukkig heeft hij dankzij dat mooie zomerse weer vaak tot laat in de avond kunnen doorwerken om daarna te voet koers te zetten naar zijn tijdelijke woning in Druten.
Sammy en Nancy hebben maandenlang hun uiterse best gedaan op de 110 meter schilderwerk tussen voor- en achterschip van het ms Rebel. Onze opmerking dat het resultaat dan ook subliem is past als een deksel op een potje cliché’s, maar is zeker niet zo bedoeld. We kennen Sammy tot nu toe alleen uit de verhalen van zijn broer Jimmy, van de Yankee. Daarmee maakten wij kennis toen zijn Yankee werd opgeleverd.
Het stuurhuis is afkomstig van EBR. (foto’s Hans Heiligers)
Van hem hoorden we hoe de broers in het verleden hebben gevaren met een 85 meter-schip dat de naam Rubens droeg. Zo’n degelijke naam paste in het geheel niet bij de ondernemende jongelui. Ze gingen aan het werk en binnen de kortste keren was de laatste letter er af. Deel 2 van de strijd tegen de gelaste letters bestond er uit dat die nog verder moesten worden gewijzigd van Ruben in Rebel, maar ook dat is hen uiteindelijk gelukt. Het verhaal doet het nog steeds goed en zorgt tevens voor een spontane lach.
Trouw
Sammy Tas is trouw gebleven aan Rebel als naam voor zijn schepen. Dat deed hij eveneens met de Clemens, een 1600-tonner van 84,16 bij 9,53 meter. Hij bewaart aan dat schip veel goede herinneringen, vooral aan de 1500 paardenkrachten van een geweldig goed werkende Brons-motor. Toch jammer dat die motoren voor goed verleden tijd zijn.
Overigens heeft Sammy gevaren met een veelheid van motoren. Op zijn eerste schip begon hij meteen goed: daarin stond een echte ABC. Later hadden ze een kempenaar met een Spaanse motor die een plaatje droeg met de naam Guascor.
De eerste nieuwbouw voor de familie Tas-van Gaever kwam in 2004. Het casco daarvoor werd gebouwd in Servië: bijna 1800 ton met een lengte van 85,85 meter en een breedte van exact 10 meter. Het werd afgebouwd bij de IJsselwerf van Govert Smits. Na er bijna vijf jaar met veel plezier en op succesvolle wijze mee te hebben gevaren is het schip verkocht aan de V.O.F. Van der Sluijs in Zwijndrecht. Het vaart nu onder de naam Muquet.
Ook nu staat er weer een ABC in de machinekamer.
Rusland
Het ontwerp en de bouw van het casco geschiedden door Rensen Shipbuilding en Oosse Maritiem in collegiale samenwerking met GSK. Het casco van de huidige Rebel is in Rusland gebouwd bij de werf van Teplohod Nizhegorodsky in Bor. Onder de bezielende leiding van Fré Molegraaf en Gino Debruyne is Sammy zelf op de werf met die veel te moeilijke naam geweest om de voortgang van de bouw te volgen. De Rebel is daar afgeleverd als een volwaardig zusterschip van de Yankee van broer Jimmy Tas.
Het casco arriveerde gezond en wel bij De Gerlien-van Tiem nadat het elders droog was geweest voor een inspectie die na afloop zonder problemen de juiste documenten opleverden. Daarin is ondermeer te zien dat het schip 3234 ton meet bij een lengte van 109,99 x 11,45 meter. De diepgang is 3,65 meter.
Robuust
De werf, onderaannemers en de leveranciers werkten een kleine vijf maanden aan het schip en hebben met goed gevolg het beloofde resultaat afgeleverd. We zien een robuust schip dat is gedekt met aluminium luiken van Blommaert, met bijbehorende hydraulische luikenwagen. Er glimt nog meer aan boord; dat is het werk van Sun Roestvaststaal, dat naast leuningen en relingwerk ook de gepolijste uitlaatstukken leverde.
Het stuurhuis met de grote panoramaramen komt van EBR. Het voorschip herbergt een Van Tiem-boegschroefinstallatie die wordt aangedreven door een Caterpillar-motor type C18 van 608 pk en een John Deere van 64 kVA. Tijdens de afdaling naar de machinekamer zien we op een koperen plaat dat de Rebel bouwnummer 330 heeft meegekregen van De Gerlien-van Tiem.
En, zoals Sammy Tas en Nancy van Gaever ooit op hun eerste schip begonnen met een groene ABC, hebben zij ook nu weer een ABC staan. Altijd weer geweldig om zo’n stoere Gentse motor te aanschouwen. Hij is goed voor 1803 pk bij 1000 toeren en levert daarmee voldoende energie voor de 5-bladsschroef van Promarin met een diameter van maar liefst 1800 millimeter. Het schip wordt op koers gehouden door stuurwerk, roeren en hydrauliek van Van Voorden Promac. Het leidingwerk van de voor- en achtermachinekamer werd geleverd door Willems RVS Aluminium uit Boven Leeuwen.
(Hans Heiligers)