Tijdens het Binnenvaartcafé op 21 september is de samenwerking tussen Lean & Green Synchromodal (L&GS) en het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB), die deze zomer officieel beklonken is, bekend gemaakt. Dankzij deze samenwerking kan aan verladers uit het netwerk van Lean & Green Synchromodal sneller specifieke ondersteuning worden geboden als ze naast weg en/of rail gebruik willen maken van binnenvaart.
De samenwerking houdt in dat waar L&GS kansen identificeert voor synchromodaal transport, BVB onderzoekt óf en zo ja hoe die kansen zo goed mogelijk benut kunnen worden. Dit vanuit de ervaring die het logistieke team sinds 2010 heeft opgebouwd in het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart.
Open dag
Op vrijdag 7 oktober zijn geïnteresseerden van 10.00 tot 16.00 uur welkom een kijkje te komen nemen bij Internaat De Singel aan de Burgemeester de Raadtsingel 93A in Dordrecht. De aanwezige medewerkers van het internaat staan klaar om u en uw kind(eren) te ontvangen. De Singel werkt volgens de volgende speerpunten: christelijke normen en waarden, veel activiteiten en recreatiemogelijkheden en educatie en structurele studiebegeleiding.
Meer informatie op www.stgmeander.nl
Mobility Race
Tijdens de BNR Mobility Week van maandag 12 tot en met vrijdag 16 september raceten verslaggevers Martijn de Rijk en Jesse Pinster elke dag live tegen elkaar, in en op zeer uiteenlopende voertuigen. Donderdag 15 september vond de race tussen het binnenvaartschip en de vrachtwagen plaats. In de uitzending werd een live verslag van deze mobiliteitsrace uitgezonden. En het pakte goed uit: het binnenvaartschip versloeg met gemak de vrachtwagen.Bureau Voorlichting Binnenvaart had samen met Koninklijke BLN-Schuttevaer en Nedcargo een spannende race opgezet waarbij een grote partij containers tussen twee terminals binnen Rotterdam vervoerd moest worden. De Waterbakfiets van schipper Nol Engelen nam deel aan de race namens de binnenvaart. Het schip en de vrachtwagen hadden als doel zo snel mogelijk vijftien 20-voets containers van A naar B te vervoeren. De modaliteit die deze taak als eerste zou volbrengen, werd de winnaar van de dag.
Het kostte de Waterbakfiets ongeveer anderhalf uur om de containers van de terminal aan de 1e Eemhaven naar het Barge Center Waalhaven in Rotterdam te vervoeren, inclusief het laden en lossen. De vrachtwagen had in diezelfde tijd maar één container kunnen vervoeren. De binnenvaart werd daardoor de terechte winnaar van deze Mobility Race met 15-1.
Fragmenten uit de race zijn terug te luisteren op de website van BNR.