- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekGrieks kwartet op de Maasvlakte

Grieks kwartet op de Maasvlakte

- Advertentie -

Delen

19wereldschepen

Zomaar een momentopname van een stukje van de Rotterdamse haven in al zijn diversiteit. Op het eerste gezicht tel je twaalf schepen, maar als je goed kijkt, vaart er op de Nieuwe Waterweg nog één. Het is niet meer dan een stip en een op weg naar de Berghaven zijnde loodstender, die met gezwinde spoed de uitgaande Stena Hollandica is gepasseerd. Weldra zal het met containers geladen binnenvaartschip voorbijgelopen worden.

De tien schepen op de Maasvlakte betreffen drie havenslepers, twee LNG-tankers, twee ruwe olietankers, twee bunkerlichters en een containerschip, waarvan er vier Grieks eigendom zijn.

Icons_2016_Wereldschepen

 

Op de voorgrond is de Hyndai Tenacity met twee sleepboten onderweg naar de RWG-terminal in de Amaliahaven. Het zogeheten Post-Panamax boxship is 366 bij 48 meter en kan daarmee, met de dozen negentien breed, net door de nieuwe, op 26 juni in gebruik genomen, sluizen van het Panama­kanaal. De capaciteit is 13.100 TEU met 800 reeferaansluitingen. Het schip werd gebouwd bij Hyundai in Zuid-Korea, maar eigenaar is Danaos in Piraeus die het, met nog vier door Hyundai gecharterde zusterschepen, onder Liberiaanse vlag laat varen.

In de door het Robbeneiland afgeschermde Nijlhaven liggen de LNG-tankers Arctic Aurora en Gaslog Saratoga vloeibaar aardgas te lossen. Ze zijn eveneens Grieks. De voorste, van Dynagas uit Athene, vaart onder Maltese vlag, die erachter is van Gaslog (Ceres Shipping–Livanos) te Piraeus en geregistreerd in Bermuda.

Ook een van de twee tankers in de 8ste Pet is Grieks: de Authentic, een Suezmax van 150.037 DWT van Nereus Shipping–CM Lemos uit Athene, die daadwerkelijk de Griekse vlag voert. Er ligt een bunkerboot langszij, net als naast de Stena Arctica, een Aframax van 117.099 ton draagvermogen, die tot hetzelfde concern behoort als de Stena Hollandica, waarbij Stena is afgekort van Sten Allan Olsson, de Zweedse reder die het bedrijf in 1939 te Gotenburg oprichtte. Hij overleed in 2013 op 96-jarige leeftijd.

 

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Aeroview/Dick Sellenraad

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -