- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOvermorgen

Overmorgen

- Advertentie -

Delen

Waar komt het idee voor zelfvarende schepen vandaan? Voor welk probleem is dat de oplossing? Het idee komt van de slimme jongens van Google en Tesla. Die bouwen zelfrijdende auto’s en snuggere mensen in de scheepvaart bedachten dat wat voor auto’s kan, ook voor schepen mogelijk moet zijn. Een oplossing voor het personeelstekort in de scheepvaart. Wie wil er nou nog zo lang van huis? Jongetjes van nu blijven liever in hun comfort zone. Deze huismussen geven de voorkeur aan een baan met vaste grond onder de voeten. Straks kunnen ze fijn vanaf kantoor het schip besturen, is de overgang van de spelletjes op de iPad thuis naar het scherm op werk niet meer zo groot.

Icons_2015_EenPotNat

Het schip besturen doe je eigenlijk niet meer als dat zelf vaart. Er moet alleen iemand waken over de beslissingen die de computer aan boord neemt. De man of vrouw die op afstand het schip bewaakt, moet wel weten wat een schip doet, hoe een schip zich gedraagt en wat voor consequenties bijvoorbeeld een koerswijziging heeft. Dus af en toe meevaren met een ouderwets schip met stuurhut zal toch moeten.

Fysiek valt er niks meer te kapen, dus piraten die met hun tijd meegaan, zitten ergens op een kantoortje (een straat verderop) met een beeldscherm voor zich en hacken de bediening van het schip. Hoe lang zal het duren voor de eerste onbemande olietanker ‘verdwijnt’. Ik zie het zomaar gebeuren dat een binnenvaarttanker met 7.000 ton benzine geladen vertrekt en leeg op de losplaats aankomt.

Volgens een artikel in Intermediair zijn er twee elkaar tegensprekende voordelen van zelfvarende schepen: omdat de dure bemanning niet meer aan boord zit, heeft het schip geen haast meer en kan het langzamer en dus milieuvriendelijker varen. De la-

ding had dus nooit haast. Of toch? Het andere voordeel is namelijk de snellere doorstroming op de vaarwegen. Dat eerste is natuurlijk lariekoek, maar dat laatste kan best zo zijn. Het hogere doel van de overheid is al jaren de snellere afhandeling bij sluizen. En omdat er maar weinig schippers echt commitment tonen om alle geboden elektronische voorzieningen toe te passen, kan de overheid nu haar slag slaan. Haal die schipper van boord, dan heb je de perfecte sluisbediening op maat met gehoorzame schepen. Je kan wel raden hoe dit nu nog geheime project bij de overheid heet: de Verkeer Centrale van Overmorgen.

Dat kun je wel zeggen, want de eerste zelfvarende schepen worden in 2035 opgeleverd. Waarom is het toch aantrekkelijk om hierin te investeren? Omdat Onderweg naar Overmorgen allemaal dingetjes worden uitgevonden die de scheepvaart steeds leuker maken. En in 2035? Ach, wie dan leeft…

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -