RWS stelt schilderbeurt Waalbrug uit om Chroom-6

0
De Waalbrug. (foto Rijkswaterstaat/Thea van den Heuvel)

Het schilderen van de Waalbrug in Nijmegen wordt uitgesteld. Het is constructief nog niet nodig en Rijkswaterstaat verwacht in de nabije toekomst meer kennis te hebben over het veilig en efficiënt verwijderen van de chroomhoudende verf. Hierdoor kan het verwijderen van de verflagen en het opnieuw schilderen van de brug op een later ogenblik goedkoper gebeuren dan nu.

“We begrijpen dat dit voor Nijmegen slecht nieuws is,” zegt Nelly Kalfs, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Oost-Nederland. “We hadden de stad heel graag een volledig gerenoveerde, mooie brug teruggegeven. De aanwezigheid van Chroom-6 is een grote tegenvaller. Constructief is schilderen op dit moment niet nodig. We vinden het beter om deze werkzaamheden uit te stellen totdat we weten hoe het efficiënter en goedkoper kan.”

Werkzaamheden

De andere werkzaamheden voor de eerste fase liggen voor op schema. Begin juli heeft aannemer Team Waalbrug de brug geasfalteerd. Vanaf half augustus kan het verkeer over het nieuwe dek van de brug. Tot die tijd voert de aannemer werkzaamheden uit onder het betondek.

Daarna gaat Rijkswaterstaat voor de gemeente Nijmegen de brugdelen aan beide zijden buiten de bogen aanpassen, zodat deze geschikt zijn voor fietsverkeer in twee richtingen. Deze werkzaamheden vinden zo spoedig mogelijk na afronding van fase 1 plaats.

Chroom-6

Chroom-6 is kankerverwekkend. Na de ontdekking, in 2018, dat deze verf was toegepast op de Waalbrug, is de renovatie opgedeeld in twee fases. Rijkswaterstaat is eerst begonnen met de vervanging van het betondek, omdat het beton in slechte staat was.

Onderdeel van de vervanging van het betondek was het verwijderen van de verf op de staalconstructie direct onder het dek. Bij deze werkzaamheden zijn uitgebreide veiligheidsmaatregelen genomen voor medewerkers en omgeving. Aangezien er geen protocol bestond voor het verwijderen van Chroom-6-houdende verf, heeft Rijkswaterstaat de werkzaamheden onder het strengst mogelijke veiligheidsregime laten uitvoeren.

Onderzoek

De staalconstructie van de brug is in betere staat dan het betondek. De tweede fase van de renovatie is daardoor niet dringend noodzakelijk. Dit gaat om het verwijderen van de verf en het opnieuw schilderen van de gehele brug.

Rijkswaterstaat doet samen met het Rijksvastgoedbedrijf en ProRail onderzoek naar methodes voor het verwijderen van Chroom-6-houdende verf. De verwachting is dat er binnen enkele jaren betere methodes zijn ontwikkeld en toegepast door marktpartijen, waardoor de kosten voor het verwijderen van deze verf dalen.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.