“Door omstandigheden op de bouwplaats” loopt de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen drie maanden vertraging op. Dat schrijft minister Cora van nieuwenhuizen van I en W aan de Tweede Kamer. Wat die omstandigheden zijn, vermeldt ze niet.
Ze heeft het ook nog over gesprekken die nog lopen “over een aantal issues (waaronder Corona)”. Ook die kunnen gevolgen hebben voor op de opleverdatum. Die is in overleg met aannemerscombinatie Sassevaart (bestaand uit BAM, DEME en Algemene Aannemingen Van Laere) verschoven naar maart 2023.
Oorspronkelijk zou de sluis eind 2022 klaar zijn. Het uitstel kan nog verder oplopen, waarschuwt Van Nieuwenhuizen. “De exacte vertraging kan nu nog niet bepaald worden; Rijkswaterstaat is hierover in overleg met de aannemerscombinatie Sassevaart.”
427 meter lang
De Nieuwe Sluis Terneuzen wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. De aanleg is, inclusief het onderhoud in de eerste twee jaar, begroot op 934 miljoen euro. Eind 2019 werd bekend dat de bouw 45 tot 55 miljoen euro extra zou gaan kosten door aangetroffen ernstige bodemverontreiniging.
Nederland betaalt ruim 190 miljoen euro, inclusief een regionale bijdrage. Vlaanderen draagt de overige kosten. North Sea Port draagt bij in het Vlaamse aandeel van de kosten. Uit Europese CEF-fondsen komt ruim 48 miljoen euro.