Havenbedrijf Rotterdam heeft de eerste fase afgerond van de renovatie van de vijftig jaar oude Rozenburgsesluis. Deze enige sluis van de Rotterdamse haven heeft aan de noordelijke kant een nieuw remmingwerk gekregen. Bovendien is de nieuwe havenspoorlijn extra beschermd tegen de scheepvaart. De verwachting bestaat dat de totale renovatie in 2026 is afgerond.
Per jaar varen 20.000 binnenvaartschepen door de Rozenburgsesluis De sluis is 305 meter lang en 24 meter breed.
Remmingwerk
Het oude remmingwerk van de Rozenburgsesluis was bekleed met Azobe-hout en van boven tot onder gestapeld. Het nieuwe remmingwerk is van staal, maar de fenderrekken zijn bekleed met kunststof. Op een grotere regelafstand, dus niet helemaal gestapeld. Dat is aanzienlijk duurzamer.
In het remmingwerk zitten ook enkele proefvakken. Daar is ander materiaal voor gebruikt, zoals bamboe en hergebruikt Azobe en kunststof. De vakken worden gemonitord zodat de proef zal uitwijzen welk materiaal straks het best gebruikt kan worden voor het bouwen van ander remmingwerk.
Tweede fase
In de loop van 2024 start het Havenbedrijf met de tweede fase van de renovatie. Dat werk behelst onder andere het renoveren en conserveren van de twaalf sluisdeuren en de bruggen, het vernieuwen van de besturing, bediening en beveiliging van de sluis, bouwkundige aanpassingen, het aanpassen van wegen en het aanleggen van bediening op afstand.