Rotterdamse havengemeenschap bekommert zich om bemanningen

0
Havenpastoor Dennis Woodward werkt coronaproof aan boord.(foto Havenbedrijf Rotterdam)

Het Rotterdam Port Welfare bekommert zich om het mentale welzijn van de bemanning van zeeschepen. Het blijkt dat betrokken maatschappelijke en geestelijke organisaties die schepen bezoeken, moeite hebben om hun werk te doen door de extra corornamaatregelen. Deltalinqs, Vereniging van Rotterdamse Cargadoors en Havenbedrijf Rotterdam gaan hun achterban stimuleren om in deze moeilijke periode hulp te bieden aan zulke organisaties.

Dat is de uitkomst van een door havenmeester René de Vries ingelaste bijeenkomst van het Port Welfare Committee (PWC). Juist nu is dit werk heel belangrijk, vindt de havenmeester, die tevens voorzitter is van het PWC, doordat bemanningsleden langdurig niet van boord kunnen.

“Ik begrijp de zorgen van terminals of rederijen”, vindt ook directeur Bas Janssen van Deltalinqs, de vereniging van havenondernemers. “Je wil onder geen beding corona aan boord of op de terminal. De organisaties die wij steunen zijn door ons goed uitgerust en houden terdege rekening met de voorschriften van het RIVM. Het goede werk dat zij verrichten is in het belang van de haven.”

Bemanningswisseling

“Na tien weken begint nu de wisseling van bemanningen op gang te komen. Maar dat kan in veel gevallen best nog even op zich laten wachten. Dat is niet alleen vervelend voor de betrokken zeelieden”, aldus havenmeester René de Vries.

“Het is ook niet bevorderlijk voor de veiligheid in havens. Zeelieden die al twee maanden wachten op aflossing en zich zorgen maken om het thuisfront, kunnen best wat steun van buitenaf gebruiken. Een ander praatje, een luisterend oor, begrip of aandacht van derden of – praktisch – een extra telefoonkaart om het thuisfront te bellen kan in zo’n situatie wonderen verrichten.”

Scheepsbezoekers

Ook de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors steunt het initiatief van de havenmeester. “De VRC zal scheepsagenten wijzen op het belang van mentale hulp in deze extreem moeilijke tijd voor bemanningsleden en dat ze scheepsbezoekers moeten helpen. We zullen actief de namen van de betrokken organisaties verspreiden onder de betrokken bedrijven en het coronaprotocol onder de aandacht brengen waarmee de scheepsbezoekers werken”, aldus Robert Bravenboer namens de VRC.

(foto Havenbedrijf Rotterdam)

Blij met aandacht

Ds. Helene Perfors van de Nederlandse Zeevarendencentrale en lid van de Port Welfare Committee: “We zijn meer dan welkom op de schepen. Zeelieden zitten vaak al maanden aan boord en kunnen niet van het schip om bijvoorbeeld wat persoonlijke boodschappen te doen. Ze zijn blij met onze aandacht en de praktische hulp die we kunnen brengen. Zo hebben onlangs vrijwilligers van de Flying Angel in Schiedam met financiële ondersteuning van het Port Welfare Committee aan honderd zeevarenden een tasje met zaken als een telefoonkaart en wat extra toiletspullen kunnen geven.”

In de Port Welfare Committee zijn het Havenbedrijf Rotterdam, de Vereniging Rotterdamse Cargadoors en havenondernemersorganisatie Deltalinqs betrokken. De commissie reserveert jaarlijks zo’n 140.000 euro ter bevordering van het welzijn van bemanningen van zeeschepen in de meest brede zin van het woord. Het bedrag – afkomstig van rederijen, stichting De Beer en het Havenbedrijf – is bestemd voor het welzijn van zeevarenden die de Rotterdamse haven aandoen, in de meest brede zin van het woord.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.