- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRiviercruises in Rusland

Riviercruises in Rusland

- Advertentie -

Delen

Vodohod Cruise Company is Ruslands grootste cruiserederij. Veel cruiseschepen worden ingezet op de vaarwegen tussen Moskou en St. Petersburg. Deze route staat bekend als ‘de gouden driehoek’ en biedt geschiedenis, natuur, cultuur en architectuur.

Vohodod Cruise Company werd in 2004 opgericht door Wolga Shipping Company. Na enkele jaren fuseerde het bedrijf met Volga Flot Tour en kwam het totaal aantal passagiersschepen tot boven de vijftig stuks. Vohodod biedt cruises aan op onder meer de Wolga, Don, Kama, Moskou en Wolga-Don, de Wolga-Baltische Waterweg en het Ladoga en Onegameer. Directeur A. Trofimov wil zijn bedrijf verder uitbreiden. ‘Ik zoek naar mogelijkheden voor nieuwe succesvolle vormen van partnerschappen en effectieve samenwerking om zo de rederij te verbeteren.’

Kort seizoen
De Zosima Shashkov, in 1986 gebouwd in Oost-Duitsland en in 2011 geheel gerenoveerd, telt vier dekken. Het schip is 129 meter lang en 16,70 meter breed en biedt ruimte aan 280 passagiers. Met de drie Sovjetski-motoren van elk 735 pk is een snelheid mogelijk van 25,5 kilometer. Het gemiddelde dagelijks brandstofverbruik is 6 ton gasolie. Met uitzondering van het benedendek zijn alle hutten uitgerust met grote ramen. In totaal zijn er 128 tweepersoonshutten, tien single hutten, zeven 4-persoons hutten en twee suites. In vergelijking met recent in Europa gebouwde cruiseschepen doen de hutten wat ouderwets aan. Maar met een koelkastje, airconditioning, toilet en douche en 220 Volt-voorziening bieden ze voldoende comfort.

(foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)

Om de passagiers een goede en veilige vaart te bieden, zijn 110 personeelsleden aan boord. Circa tachtig van hen werken in de keuken, de bediening en de huishouding. De overige medewerkers worden ingezet voor maritieme taken. Een groot deel van het personeel, waaronder kapitein Mironov Vladimir Vitalievich, spreekt alleen Russisch. Daarom praat ik via een tolk met de kapitein.
‘Het seizoen in Rusland is kort’, vertelt Vitalievich. ‘De beste tijd is van mei tot en met september. Het is hier zo koud dat de rivieren vijf maanden per jaar dichtgevroren zijn. In die periode liggen de schepen in Moskou of St. Petersburg voor onderhoud. Zodra dat werk klaar is, heeft de bemanning vrij tot de eerstvolgende vaart.’

Sluizen
Gedurende het seizoen werkt de bemanning in drie ploegen. ‘Op de brug zijn altijd tenminste twee bemanningsleden en in risicogebieden, op smalle kanalen en ’s nachts ben ik er zelf ook.’ De route kent veel aandachtspunten. ‘Het Moskou-Wolgakanaal is met 85 meter erg smal en per reis passeren wij ook achttien sluizen. Die sluizen bestaan uit rotatiepuntdeuren die V-vormig tegen elkaar staan aan de lage kant. Aan de hoge kant zijn het klepdeuren die uit de bodem opgedraaid worden.’
Vitalievich is trots dat er in de 25 jaar dat hij kapitein is nog nooit een ongeluk is gebeurd met zijn bemanning of zijn schepen. ‘Veiligheid heeft altijd prioriteit. Op deze reis was het extreem mistig op het Onegameer. Hoewel de Zosima Shashkov natuurlijk beschikt over radar heb ik besloten om buiten de vaarroute voor anker te gaan tot de mist was opgetrokken.’
In de machinekamer is alles spik en span. De schroef wordt elektrisch aangedreven door de drie hoofdmotoren. ‘Deze Sovjetski’s zijn tijdens de bouw geïnstalleerd en verkeren nog altijd in prima staat’, vertelt de machinist. ‘Die grote langzaam lopende motoren zijn oerdegelijk.’
De machinist is, net als de kapitein, gespitst op veiligheid. ‘Met twee man houden wij voortdurend het instrumentenpaneel in de gaten en het logboek wordt nauwkeurig bijgehouden. En natuurlijk lopen wij regelmatig een inspectieronde.’

Het personeel in de restaurants en de huishouding is uiterst vriendelijk en behulpzaam en het eten is van prima kwaliteit. Het enige minpunt is dat slechts een enkeling de Engelse of Duitse taal beheerst. Om een gesprek mogelijk te maken is hulp nodig van collega’s die de taal wel beheersen, of van de weinige Russische gasten die aan boord zijn. Een taalcursus voor de medewerkers zou zeer welkom zijn.

Reisverslag
De eerste twee dagen van de reis ligt het schip afgemeerd in een park op ongeveer 20 kilometer van het centrum. Omdat gedurende vrijwel de hele dag het verkeer muurvast staat op de wegen rond en in Moskou is de metro de beste manier om de hoofdstad te verkennen. Alleen al de prachtige metrostations, versierd met glas in lood, beelden en andere kunstwerken, zijn de moeite van een bezoek waard.
De tweede dag vertrekken wij laat in de avond naar Uglich, onze eerste stop op de circa 1.400 kilometer lange vaartocht. Na 150 kilometer te hebben gevaren op het Moskou-Wolgakanaal komen we op de Wolga en twintig uur na vertrek arriveren wij in het 850 jaar oude vestingstadje. Er is voldoende tijd om een kijkje te nemen voor wij vertrekken naar Yaroslavi, een handelsstad die in de 11e eeuw is ontstaan.

Het personeel in de restaurants en de huishouding is uiterst vriendelijk.

Over rivieren en stuwmeren gaat de reis verder naar Goritsy, waar we een oude kloostervesting uit de tijd van Iwan de Verschrikkelijke bezoeken. De volgende stop is Kizhi, een klein eiland op het Onegameer. Hier staan veel van de typische houten gebouwen die in veel regio’s van Rusland nog steeds gebruikt worden. De voorlaatste stop is Mandroga waar het wodkamuseum lonkt. In de omgeving is ook een dorpje dat zich helemaal op het toerisme heeft toegelegd maar dat daardoor veel van de authenticiteit heeft ingeleverd.
In de loop van dag 9 arriveren wij uiteindelijk in St. Petersburg waar de Zosima Shashkov drie dagen blijft liggen op een industrieterrein op circa 9 kilometer buiten het centrum. Aangezien het wegverkeer nog veel drukker is dan in Moskou zijn de mogelijkheden om het centrum te bezoeken beperkt. En om de dichtstbijzijnde metrohalte te bereiken, moet je eerst 30 tot 45 minuten met de bus reizen. Het centrum, het wereldberoemde Hermitage en een rondvaart door de stad maken de reis toch de moeite waard.

Voor wie zich goed voorbereidt en met een reisgids in de hand op stap gaat, is Rusland een prachtig land om zelfstandig te ontdekken. En voor wie minder avontuurlijk is aangelegd, is er vrijwel altijd de mogelijkheid om een begeleide reis te maken. Hoe dan ook, de rivieren, meren en andere waterwegen bieden cruiseliefhebbers een fantastische kans om Rusland te ontdekken. Al zal het animo met de huidige politieke onzekerheden nu op een laag pitje staan.

(Evert Bruinekool)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -