Rolls-Royce studeert op onbemande schepen. Het bedrijf denkt dat die in de (nabije) toekomst realiteit worden. In elk geval op zee.
‘Soms is wat gisteren ondenkbaar was de realiteit van morgen. Nu is het tijd om na te denken over onbemande vaartuigen.’ Dat schrijft Oskar Levander, vice-president voor innovatie, engineering en technologie, in een toekomstvisie op de website van de fabrikant van aandrijfsystemen.
Reis naar de toekomst
In de tekst, die als titel ‘Reis naar de toekomst’ heeft, kijkt hij onder meer naar mogelijkheden om schepen efficiënter in te zetten en om schonere brandstoffen te gebruiken. Het meest opvallende en futuristische onderdeel is dat van het onbemande schip.
Er zijn al stappen gezet die het volgens Levander mogelijk maken schepen zo te ontwerpen dat ze zonder personeel aan boord veilig kunnen varen. ‘Diverse functies worden naar de wal verlegd. De monitoring van motoren en andere apparatuur en sommige onderwater-activiteiten in de offshore zouden de eerste kunnen zijn. Een toenemend aantal schepen is al voorzien van camerasystemen, die ook ’s nachts en door mist en sneeuw kunnen kijken, en hebben techniek aan boord om grote hoeveelheiden data te verzenden.’
Sturen vanaf land
De techniek is er klaar voor, aldus Levander, is het nu niet tijd om uitvoerende taken aan de wal te laten uitvoeren? ‘Is het beter om een 20-koppige bemanning door een storm op de Noordzee te sturen of vijf mensen in een controlekamer op land?’
Voor vlootoptimalisatie zijn de voordelen legio, betoogt de topman van Rolls-Royce. ‘Eén persoon kan meerdere schepen monitoren en besturen. Aangezien de omstandigheden op de wal beter en veiliger zijn, zal het aantrekken van gekwalificeerd en competent personeel gemakkelijker worden.’
Eenvoudiger ontwerp
Schepen kunnen ook eenvoudiger en goedkoper worden gebouwd als er geen bemanning aan boord hoeft te zijn. ‘Veel van de voorzieningen en apparatuur op een schip is er alleen maar om ervoor te zorgen dat de crew gevoed kan worden en veilig en comfortabel kan werken en leven. Elimineer of verminder de behoefte aan mensen aan boord en schepen kunnen radicaal vereenvoudigd worden.’
De mentaliteit en de manier van werken zal veranderd moeten worden als schepen onbemand gaan varen, beseft Levander. ‘Maar veilig varen is mogelijk, zeker voor vaartuigen die tussen twee of drie vaste locaties heen en weer varen.’