Rijk en bagger/offshore-consortium redden werf IHC

0
(foto IHC)

Royal IHC is van een dreigende ondergang gered. Een consortium uit de maritieme industrie en het bankensyndicaat van de werf in Kinderdijk neemt het bedrijf over en zorgt voor herkapitalisatie van IHC Merwede Holding. Minister Eric Wiebes van Economische Zaken maakte 30 april bekend dat het rijk bijspringt met 377 miljoen euro, onder meer bestaand uit (overbruggings)kredieten en een verlies op eerder verleende exportkredietverzekeringen.

Het consortium bestaat onder meer uit partners uit de bagger en offshore: HAL Investments, Ackermans & van Haaren (de Belgische moeder van baggerbedrijf Deme), MerweOord (de holding achter bagger- en offshoreconcern Van Oord) en kranenbouwer Huisman.

Schulden en verliezen

De problemen hebben niets niet de coronacrisis te maken. IHC was daarvóór al in financiële moeilijkheden gekomen. Dat heeft vooral te maken met opgelopen schulden en grote verliezen op enkele grote schepen die momenteel worden gebouwd. Onder de bestaande exportkredietverzekeringen keert het rijk een voorlopige schade uit van maximaal 167 miljoen euro op die schepen. Hiervan verwacht Wiebes zeker 67 miljoen op termijn terug te krijgen. “

In het meest ongunstige scenario lijdt de Staat daarmee een definitief verlies op deze interventie van € 100 miljoen”, schrijft hij samen met staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën aan de Tweede Kamer.

Werkgelegenheid

Het kabinet besloot om IHC te redden aangezien er 3.000 mensen werken en er veel toeleveranciers, met ook nog eens duizenden werknemers, afhankelijk zijn van het bedrijf. Wiebes schrijft aan de Tweede Kamer: “IHC is van oudsher een grote speler in deze sector en levert schepen, apparatuur en diensten aan bedrijven uit binnen- en buitenland in de maritieme sector. IHC is in meerdere marktsegmenten toonaangevend op basis van hoogwaardige technologie en expertise en is daarmee van grote betekenis voor het gehele maritieme cluster.”

“Het wegvallen zou de robuustheid van de gehele sector ondermijnen en grote gevolgen hebben voor de internationale concurrentiepositie van de maritieme maakindustrie”, aldus Wiebes, die erop wijst dat de werkgelegenheid niet verloren mocht gaan “in een tijd waarin het kabinet alles op alles zet om de economie draaiende te houden en banenverlies te minimaliseren.”

Nieuwe directie

Belangrijk was ook dat de staat zelf een grote crediteur is van IHC. Via exportkredietverzekeringen zou het rijk voor 395 miljoen euro het schip in kunnen gaan.

IHC heeft ook bekend gemaakt dat CEO Dave Vander Heyde vertrekt. Hij wordt opgevolgd door interim-CEO Gerben Eggink. Hij heeft voorheen onder meer bij de Gardline Group en Smit Lamnalco gewerkt. Paul van der Harten was eerder in april al aangesteld als nieuwe financiële man (CFO).

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.