Regiocarrier: nieuw type schip voor kleine terminals en verladers

0

De DeltaPort-binnenhavens in Noordrijn-Westfalen gaan meewerken aan het onderzoeksproject DeConTrans. Dat draait om het inzetten van nieuwe kleine, hybride schepen op de Rijn en de West-Duitse kanalen. Op die manier zou lading van de weg naar het water kunnen verschuiven.

Bij DeConTrans zijn het ontwikkelingscentrum voor scheepvaart en transportsystemen DST uit Duisburg en het instituut voor onderzoek en transfer RIF uit Dortmund betrokken. Zij bundelen nu hun krachten met de DeltaPort, die eveneens onderzoek doet naar modal shift-oplossingen. In deze havengroep werken Rheinberg-Orsoy, Voerde, Wesel en Emmerich samen.

DeltaPort heeft een eigen project, log4NRW, om de regionale distributie van containers te verbeteren. De resultaten hiervan worden meegenomen in DeConTrans. Daarvoor hebben DeltaPort, het DST en RIF een intentieverklaring ondertekend. Ze ontvangen middelen uit het Europese Ronds voor Regionale Ontwikkeling om hun onderzoek voort te zetten. Ook de deelstaat Noordrijn-Westfalen doet een duit in het zakje.

De resultaten van project log4NRW worden meegenomen in DeConTrans. Daarvoor hebben DeltaPort, DST en RIF onlangs een intentieverklaring ondertekend.

Regiocarrier

De focus van DeConTrans ligt op de West-Duitse kanalen, de Rijn en zijn zijrivieren. Met kleine, hybride binnenschepen, Regiocarrier genoemd, willen de initiatiefnemers meer locaties over water kunnen aanlopen.

“Vooralsnog worden de Rijnterminals vooral bediend met grote, conventionele binnenschepen die lijndiensten varen”, aldus Cyril Alias van het DST. “Op de terminals worden grote volumes behandeld, terwijl locaties aan de zijrivieren en kleinere terminals niet worden bediend.”

Door de afname van de massagoedvolumes en de toename van het stukgoedvervoer worden veel vrachtwagens ingezet tussen de zeehavens en Noordrijn-Westfalen. Hierdoor neemt de druk op het wegennet toe. De Regiocarrier kan daar volgens de projectpartners verandering in brengen. De schepen zouden verschillende capaciteiten hebben en door slechts één persoon kunnen worden gevaren. Op de Rijn kunnen er koppelverbanden uit worden gemaakt.

Geautomatiseerde overslag

Door zijn hoge automatiseringsgraad zou de Regiocarrier kostenefficiënt in te zetten moeten zijn. Hij kan ook kleinere overslagplaatsen aan de Rijn, de Ruhr en de West-Duitse kanalen bedienen. Voor de binnenvaart zou dit betekenen dat zij meer massagoederen en klein stukgoed kan vervoeren.

De projectpartners zetten ook in op geautomatiseerde overslagsystemen, stationaire kranen op de wal en mobiele kranen aan boord. Het is verder de bedoeling om de Regiocarrier in bestaande transportketens te integreren. Door het intelligent opbouwen van multimodale ketens en netwerken op de kanalen en de (zijrivieren van) de Rijn zou een slim logistiek concept ontstaan.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.