- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDeltaPort-havens doen mee aan onderzoek naar duurzaam achterlandvervoer

DeltaPort-havens doen mee aan onderzoek naar duurzaam achterlandvervoer

- Advertentie -

Delen

De DeltaPort-havens aan de Neder-Rijn (Rheinberg-Orsoy, Voerde, Wesel, Emmerich) doen mee aan een Europees onderzoeksprogramma naar het verduurzamen van de logistiek: MAGPIE (sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs).

In totaal doen aan dit project 45 bedrijven, havens en onderzoeksinstellingen deel. Het wordt geleid door het Havenbedrijf Rotterdam. De Europese Unie geeft 25 miljoen euro subsidie.

Er zijn tien deelprojecten met schone, duurzame energievormen voor de transportsector. Ook intelligente besturing is een thema. De samenwerkende partijen willen de komende vijf jaar een logistiek model ontwikkelen voor duurzame, synchromodale netwerken in het achterland van de havens.

Alternatieve brandstoffen

Er wordt momenteel al veel onderzoek gedaan naar alternatieve brandstoffen voor de transportsector. Deze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Sommige zouden interessant kunnen zijn voor de binnenvaart, andere voor vervoer binnen havens of de doorvoer van goederen naar het binnenland. MAGPIE gaat vooral kijken naar brandstoffen die nog niet in de praktijk getest zijn.

Naast de productie van de brandstoffen wordt ook het vervoer, de distributie en opslag ervan onderzocht. Een voorbeeld is de inzet van elektrische locomotieven met een accu.

Masterplan

Een van de doelen is het opstellen van een masterplan over de wijze waarop vervoer in, van en naar de havens in 2050 CO2-neutraal kan gebeuren. En wat hiervoor de komende jaren nodig is. Het te ontwikkelen logistieke model voor duurzame synchromodale netwerken in het achterland van de havens focust op de achterlandcorridors tussen Rotterdam en het DeltaPort-verzorgingsgebied. De projectpartners gaan onder meer kijken hoe regionale hubs met een spoor- en binnenvaartaansluiting in een netwerk met elkaar verbonden kunnen worden. Zo zou ook de ‘last mile’ van de weg naar het water en spoor kunnen. Vrachtwagenvervoer moet hierbij deel gaan uitmaken van efficiënte multimodale oplossingen in plaats van te concurreren met het spoor of de binnenvaart.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -