Havenbedrijf Rotterdam heeft een nieuw sponsorcontract gesloten met Diergaarde Blijdorp. Het loopt drie jaar. Het geld komt ten goede aan het project Roffa Reefs: een kweeksysteem voor larven van mariene organismen op het rif.
Dit systeem, dat Diergaarde Blijdorp heeft ontwikkeld in samenwerking met TU Delft, draait autonoom door het gebruik van zonnepanelen. Samen met het Havenbedrijf en de testlocatie van de RDM wordt het project verder uitgewerkt. Dit Rotterdamse initiatief kan een bijdrage leveren aan het redden van het ecosysteem wereldwijd. Ook draagt het Havenbedrijf bij aan de vervanging van educatiemateriaal voor de plastic soep-expo in het Oceanium en aan educatie over duurzaamheid (in samenwerking met partner Eneco).
Rotterdamse iconen
In het verleden sponsorde Havenbedrijf Rotterdam Blijdorp meermaals in natura: het schip de Haaibaai voor het vervoer van ballastwater naar het Oceanium, diverse technische apparaten en andere materialen zoals radars, afmeerpalen en (klim)touwen.
“Naast evenementen als de Wereldhavendagen, North Sea Jazzfestival en CHIO sponsort het Havenbedrijf belangrijke Rotterdamse iconen en instellingen als Stadion Feijenoord, Diergaarde Blijdorp, De Doelen, Museum Boijmans van Beuningen en het Rotterdam Philharmonisch Orkest. We willen Rotterdam aantrekkelijk houden als vestigingsplaats, als stad om in te wonen en daar leveren deze organisaties een belangrijke bijdrage aan”, aldus Richard van der Eijk, hoofd Communication & External Affairs bij het Havenbedrijf.
Verbonden
Erik Zevenbergen, directeur van Diergaarde Blijdorp, zegt: “Het Havenbedrijf Rotterdam en Diergaarde Blijdorp zijn al jarenlang verbonden met elkaar. De laatste jaren weten we elkaar steeds meer te vinden op het gebied van duurzaamheid en behoud van biodiversiteit. De samenwerking om het kweeksysteem met drijvende kraamkamers te testen en verder te ontwikkelen is daarvan een goed voorbeeld.”