In opdracht van een klant heeft Reederei Jaegers een kleine type C-tanker laten bouwen die zonder speciale vergunning door Amsterdam en op de Amstel mag varen. Na een geslaagde proefvaart heeft het mts Rain Empress er inmiddels de eerste reizen opzitten.
De Rain Empress vervoert grondstoffen naar de firma Rütgers in Uithoorn, producent van koolwaterstofharsen. De tanker is 67 meter lang en 7,20 meter breed.
Door deze beperkte afmetingen mag hij zonder speciale vergunning door Amsterdam varen. Het schip vaart vanuit het Oosterdok via de Herengracht de Amstel op. Het schip heeft ook een speciale vergunning gekregen om een alternatieve route te varen tussen het Omval en Driemond Weesp-traject en Gaasp.
Dieselelektrisch
De tanker heeft acht tanks van roestvaststaal en een dieselelektrische aandrijving. De energie voor alle verbruikers aan boord wordt (afhankelijk van de vraag) opgewekt met één, twee of drie generatoren.
AAA Propulsions uit Boven-Leeuwen leverde twee pod-propellers van elk 250 kW. Op het achterschip is een aparte ruimte voorzien waarin later accu’s met een totale capaciteit van 300 kWh kunnen worden geplaatst. Hiermee zou het schip dan plaatselijk een tijdlang uitstootvrij kunnen varen.
Beperkte ruimte
Het casco van het mts Rain Empress is gebouwd op de Neue Ruhrorter Schiffswerft en afgebouwd bij Scheepstechniek Drechtsteden in Dordrecht. Een grote uitdaging vormde het onderbrengen van alle benodigde componenten op een beperkte ruimte. De tanker is geclassificeerd door Bureau Veritas.
Ik woon t.o. het Amstelhotel en zie de Rain Empress soms voorbij varen. Ben steeds weer onder de indruk!