- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwPromessa: 135 meter ambitie

Promessa: 135 meter ambitie

- Advertentie -

Delen

Behoorlijk onder de indruk van een maandenlange zoutwaterdouche plonste het Chinese casco in de Waalhaven om naar Bodewes Millingen geduwd te worden, waar het overbodig laswerk en de zeevasten onzichtbaar werden weggeslepen en onderwaterequipment werd geïnstalleerd. Vervolgens verloor de Promessa bij Den Breejen in Dordrecht roest en hopen slijpsel onder de gritstraal, waarna de verflaag pas liet zien wat voor ‘schilderij’ bij Dolderman voor de wal kwam installeren. Wanneer de hobbyisten Robin en Marijn Bosman dan zo’n vier maanden beschikking hebben over een zomer zonder regen om de ‘vernislaag’ aan brengen ontstaat er een kunstwerk.

in no time vliegt 135 meter als een draaimolen rond. (foto’s Johan de Witte)

Een rookpluim bewijst dat de motoren worden gestart. Lekko, tikkie af en in no time vliegt 135 meter als een draaimolen rond. Rivierwater wordt tot slagroom geklopt en het schip valt als een veertje weer langszij van een ander ‘jacht’ dat bij Dolderman in afbouw ligt. Als je even later aan de stuurman zou vragen of alles functioneert, wordt je maritieme kennis bedenkelijk laag ingeschat. We stellen de vraag niet en horen dat Rensen Shipbuilding het lichtgewicht casco in opdracht van Mimosa vof in China heeft laten bouwen.

Sleutel erin en starten
En omdat de Mimosa vof, bestuurd door de samenwerkende broers Adri-Eef en Tom Bosman, inbouwervaring heeft bij Dolderman, is het nooit een vraag geweest wie van het casco een schip zou maken. “Bij Dolderman weet je waar je aan begint: na de open dag een borrel in de Metz, sleutel erin, starten en je vaart weg", aldus Adri-Eef.
Dat Robin Bosman, met partner IIona Keizer, en Marijn Bosman ermee gaan, varen was eveneens vooraf bekend. De broers, die reeds warm liepen bij hun vader Tom aan boord van de Mon-Desir, krijgen van hun vader en oom als jonge ondernemers een duwtje in de rug met deze 135 x 11,45 meter drogelading. De plannen zijn dan ook: non-stop tot de kerst!
De Promessa is 135 meter ambitie en heeft al een rondje kolen naar Karlsruhe en grind af voor Oosterhout achter de rug. Bevrachtingskantoor de Korte verzorgt voor Bosman reeds elf jaar de lading.

Aan Promessa’s keukentafel spreken we met Adri-Eef ,die tussen de afbouw van zijn eigen koppelverband Millennium aan de Binnenkalkhaven voor ons een break maakt. “Natuurlijk zijn we in China gaan kijken. Bij ons tweede bezoek met Wim Driessen werd het casco op het ponton getakeld, en dan zie je het pas in de Waalhaven terug. Het was er bloedheet, maar interessant. Het achterschip is hetzelfde als de vorige Millennium; iets wat goed is moet je niet veranderen.”

Leukste karweitje
“Ook zit er een heel gave kop aan”, zegt Robin. “We lopen op 2 meter diepgang met tweemaal C32 Caterpillar, afgesteld op 1080 pk, 22 kilometer. Met de Verhaar-kopschroeven kunnen we alle kanten op. Het casco is een zogenaamd lichtgewicht en ligt, ondanks de constructie-eisen voor een 135, leeg gemiddeld 85 centimeter.”
Ilona, die haar jeugdambitie om kapster te worden wisselde voor het STC en er na vier jaar de poort uit liep met het diploma Manager Havenlogistiek op zak, doet er voor haar woning nog een schepje bovenop. “Tijdens het proefvaren zonder vloerbedekking en gordijnen bleven de decibels ruim beneden de norm. Een succes dat de mannen van Philip Planken Scheeps- en Interieurbetimmeringen voor een belangrijk deel op hun cv mogen schrijven. Mooie woning, ben ik heel blij mee. Uit de stoffering van Paans Werkendam hadden we een uitgebreide keuze, evenals de collectie tapijten, gordijnen en zonwering. Samen met Robin heb ik de keuken bij Keukenstunter in Zwijndrecht uitgezocht, één van de leukste karweitjes.”

Inmiddels weten Ilona, Robin en Marijn wat afbouwen betekent: hard werken, maar ook genieten van een schitterend resultaat. Het is zichtbaar van voor tot achter. Ook in de Kampers-stuurhut waar timmerman Planken luxe houtsoorten gebruikt heeft die geen vezel overeenkomst hebben met zijn naam. Op de Promessa (Italiaanse belofte) bracht Electric Marine Service de functie aan, Van der Velde bestuurbaarheid en de spudpalen van Van Wijk beloven nachtrust.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -