- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDuwboot Libra slaagt met vlag en wimpel

Duwboot Libra slaagt met vlag en wimpel

- Advertentie -

Delen

Statig verschijnt de 32 meter lange duwboot Libra op zijn eerste proefvaart in de bocht van de Maas ter hoogte van de invaart naar de werf in Maasbracht. Aan boord de kritische volgers: walkapitein Jos van der Zanden en financieel directeur Ruud Schmidt van Rederij de Jong, scheepsontwerper Harrie Tullemans, de mannen van Tinnemans Scheepsbouw en een aantal onderaannemers. De Libra maakt zich op voor de lakmoesproef: de geladen proefvaart, op vrijdag 6 november.

We gaan ruim een jaar terug in de tijd, zo omstreeks de zomer van 2008. Bij Rederij de Jong in Rotterdam neemt het plan voor een 32 meter-duwboot die vier duwbakken kan meenemen, vastere vormen aan. Jos van der Zanden: “Een bestaande duwboot kwam niet in aanmerking, nog afgezien van het feit dat de laatste 32 meter-duwboot ruim 35 jaar geleden is gebouwd.”

Naast de zeven slaapkamers is er een comfortabele gemeenschappelijke ruimte. (foto Jo Bindels)

“Wij wilden een nieuwe boot, die met een onvoorwaardelijke zekerheid zou moeten voldoen aan onze wensen van compromisloze kwaliteit en functionaliteit om minimaal dertig jaar zijn werk te doen. Bovendien te bouwen in Nederland, zodat wij 24 uur per dag de voortgang van de bouw op basis van onze eisen en wensen zouden kunnen controleren.”
“Vervolgens zijn we naar Maasbracht vertrokken voor de eerste verkennende en aftastende gesprekken met Tinnemans en scheepsontwerper Harrie Tullemans”, aldus Van der Zanden. Rederij de Jong legde vervolgens haar wensen en eisen op tafel. Jos: “Die heeft Harrie uitstekend vertaald in de tekeningen.”
Tinnemans Scheepsbouw bood datgene waar de rederij naar op zoek was: kennis, kunde en ervaring van en met de bouw van duwboten. Partijen ondertekenden het contract, Tinnemans Scheepsbouw kocht het staal in en gaf vervolgens opdracht voor de productie van het snijpakkket. In november 2008 werd de kiel gelegd voor wat uiteindelijk zou uitgroeien tot een bijzonder project: de duwboot Libra.

Waardering
In het begin was het voor de mensen van Tinnemans Scheepsbouw, de onderaannemers en Jos en Ruud van Rederij de Jong wennen aan elkaar en meningen en opvattingen aftasten. Jos: “Dat is normaal als twee partijen die elkaar niet kennen zo intensief met elkaar gaan samenwerken. In de beginperiode hebben we regelmatig stevige discussies gehad maar allengs leerden we elkaar beter kennen en waarderen en dat resulteerde in een perfecte samenwerking, ook met de onderaannemers. Wij hebben onze insteek, namelijk een compromisloze kwaliteit en functionaliteit, soepel kunnen realiseren.”
Gestaag groeide de Libra en doorliep hij de bekende stadia: casco klaar, tewaterlating, roef erop, aanvang afbouw. Reikhalzend keek iedereen uit naar het moment suprême: de eerste proefvaart in Maasbracht. Dinsdag 27 oktober was het zover. Een unieke ervaring. “Voortreffelijke demping”, gaf een kenner zijn mening toen de Libra door de haven van Maasbracht voer. De twee Caterpillars van 1836 pk doen fluisterstil hun werk. “Je kunt een volle kop koffie op het achterdek zetten als hij voluit rondgaat, hij morst geen druppel”, complimenteerde een meevarende schipper.

Geslaagd
Er volgden nog een aantal proefvaarten in en rond Maasbracht, die bij alle betrokkenen veel enthousiasme teweeg brachten. En dan is het vrijdag 6 november: proefvaart met zes geladen duwbakken, 16.000 ton in totaal. Jos: “Bijzonder goed geslaagd en boven verwachting. Remproef op tijd. Zonder enige restpunten in het IVW-rapport, toch wel een vrij unieke prestatie, hebben we het certificaat behaald voor zes duwbakken met een kleine 16.000 ton lading. Daarnaast hebben we nog een aantal geslaagde proeven gedaan op één motor.”
Jos blikt terug: “Ruud, ik en vele anderen, ook deskundigen van buiten de rederij, hebben de bouw kritisch gevolgd. Wij zijn volledig in onze opzet geslaagd, met dank aan Harrie Tullemans, Tinnemans Scheepsbouw en alle onderaannemers voor hun enorme inzet en grote betrokkenheid.”

ARA-gebied
De Libra gaat voornamelijk ingezet worden in het ARA-gebied. Jos: “Daar is hij ook voor gebouwd. Concluderend kan ik zeggen dat het een voortreffelijke duwboot is, zonder poespas, kwalitatief van zeer hoog niveau en dito functionaliteit. De duwboot beschikt bijvoorbeeld voor de bemanning over zeven slaapkamers met eigen televisie, toilet, douche en individueel te regelen vloerverwarming en airco alsmede een comfortabele gemeenschappelijke ruimte. Wat de techniek betreft beschikt de Libra onder andere over een verticale boegschroef en onafhankelijk van elkaar te bedienen roeren om zo de manoeuvreerbaarheid te vergroten.”
Direct na de geladen proefvaart heeft de Libra zijn eerste vracht afgeleverd. Zowel bij Rederij de Jong als in Maasbracht worden de prestaties van de Libra nauwgezet gevolgd. Tinnemans Scheepsbouw en alle onderaannemers hebben wederom een prestatie van formaat hebben geleverd.

(Jo Bindels)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -