Proef met semi-autonoom varen tussen Antwerpen en Luik

0
(foto Seafar)

Tussen de havens van Antwerpen en Luik is een proef gestart met een semi-autonoom varend containerschip. Het gaat om een samenwerking tussen Tercofin en Seafar.

Tercofin, onderdeel van de Novandi Groep, vervoert met vijf binnenschepen en twee duwbakken containers tussen Luik en Antwerpen via de DPW Luik Container Terminal. Een van de schepen is aangepast om op afstand te kunnen worden bestuurd.

De technologie hiervoor is ontwikkeld door Seafar uit Antwerpen. Het 110 meter lange en 11,40 meter brede schip wordt op afstand bestuurd en geloodst vanuit een controlecentrum in Antwerpen. De operators in het controlecentrum gebruiken daarvoor kunstmatige intelligentie en sensortechnologie.

Alleen in Vlaanderen toegestaan

In Vlaanderen is varen zonder kapitein aan boord al toegelaten, maar in Wallonië niet. Voor het project geeft de Vlaamse regering toestemming voor automatische besturing op het Albertkanaal tussen Antwerpen en de Waalse grens (bij Lanaye). De kapitein die tijdens de proefperiode om veiligheidsredenen aan boord is, neemt op Waals grondgebied de controle over het schip over, om zo de Waalse wetgeving na te leven.

Vincent Brassinne, gedelegeerd bestuurder van Novandi vertelt: “Wij willen Luik positioneren als een multimodaal 4.0-platform op internationale schaal. De aanpassing van onze schepen is een eerste stap in de evolutie van ons materieel. Geautomatiseerde navigatie komt tegemoet aan een reële verwachting van de binnenvaartsector. Steeds meer kapiteins willen een leven aan land leiden, terwijl vroeger het hele gezin het hele jaar door aan boord was. Dankzij geautomatiseerde navigatie kan het plaatselijke personeel nu acht uur in het controlecentrum komen werken en na hun werkdag de leiding overdragen aan een andere kapitein. Wij hopen bij de jongeren een hernieuwde belangstelling op te wekken voor dit beroep.”

controlecentrum van Seafar in Antwerpen
Het controlecentrum van Seafar in Antwerpen. (foto Seafar)

Concurrentievermogen

“Geautomatiseerde navigatie biedt kansen voor de groei van de sector en verhoogt het concurrentievermogen van het vervoer over water”, vindt Louis-Robert Cool, directeur van Seafar. “Als innovatieve speler in de binnenvaart- en zeevaartsector wil Seafar een accelerator zijn naar efficiënte en duurzame navigatie.”

Emile-Louis Bertrand, directeur-generaal van de Autonome Haven van Luik: “Wij zijn verheugd over deze technologische innovatie en steunen deze ontwikkeling actief. De autonome vaart zal ongetwijfeld nieuwe perspectieven bieden voor het goederenvervoer over de binnenwateren, de modal shift bevorderen en onze binnenhaven aantrekkelijker maken.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.