Pro Dutch Racing klimt naar derde plaats

0

Pro Dutch Racing heeft opnieuw vooruitgang geboekt. Tijdens de Sweden Internationals, de tweede wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap op het dragrace-complex van Tierp Arena, wist de Pro Dutch Racing ’70 Camaro iedere run weer een snellere tijd op het scorebord te toveren. Met voor de tweede keer op rij een plaats in de kwartfinale is Robert Joosten daarmee nu opgeklommen naar de derde plaats in de tussenstand van het kampioenschap.

De volgende wedstrijd voor het FIA Europees Kampioenschap staat voor 6 tot en met 8 juli op het programma. Dan komt Pro Dutch Racing in actie op het in Finland gelegen Alastaro. Het Nederlandse team gaat er daar alles aan doen om de opwaartse lijn door te trekken en de toppositie in het FIA Europees Kampioenschap te verstevigen.

Het verslag van Pro Dutch Racing Team:

Twee weken na de openingswedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap op het Engelse Santa Pod, mocht de Europese dragrace-elite alweer aantreden op Tierp Arena, het vorig jaar geopende, naar Amerikaans voorbeeld gebouwde dragrace-complex, een kleine honderd kilometer boven Stockholm. Met maar liefst 26 deelnemers was Pro Modified, de klasse waar Pro Dutch Racing in uitkomt, met afstand de grootste en meest competitieve klasse tijdens de Sweden Internationals. Aangezien slechts zestien combinaties zich voor de eliminaties konden plaatsen, stond het team dus een zware kwalificatiestrijd te wachten.

Op de eerste kwalificatiedag zette Robert Joosten met zijn Pro Dutch Racing ’70 Camaro in zijn tweede run een tijd van 6,33 seconden op het scorebord, goed voor een veertiende plaats in het ijzersterke veld. Omdat de Camaro uitstekend reageerde op de wijzigingen in de set-up, keek het team vol vertrouwen uit naar de tweede kwalificatiedag. Helaas regende het op zaterdag en kwamen de teams niet meer in actie, waardoor Pro Dutch Racing zijn uitgangspositie niet verder kon verbeteren. Op de zondag van de eliminaties zag het er met opnieuw regen aanvankelijk slecht uit, maar rond de klok van half vier in de middag kon er toch een begin worden gemaakt met de eliminaties van de Sweden Internationals.

Robert Joosten moest het daarbij in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Freddy Fagerström, de nummer drie uit de kwalificaties en dus een extreem zware tegenstander. Bij de start was het tweetal nagenoeg gelijk weg, maar waar de Pro Dutch Camaro in een keurige run doortrok naar een tijd van 6,26 seconden, kwam de Zweed in de problemen en moest zich halverwege de run al gewonnen geven. Opnieuw dus een snellere tijd voor Robert Joosten, die zich daarmee plaatste voor de kwartfinales waar Niclas Andersson,

in de eerste eliminatieronde goed voor een tijd van 6,07 seconden, de volgende tegenstander was. De Zweedse meervoudig FIA Europees Pro Stock kampioen is befaamd om zijn scherpe reactietijden, maar Robert Joosten liet zich niet verrassen en was nagenoeg gelijk weg. Even had de Pro Dutch Camaro last van tyre shake en dat was precies genoeg voor Andersson om afstand te nemen en in 6,06 seconden de zege veilig te stellen. Met een tijd van 6,21 seconden had de Pro Dutch Camaro zich ondanks de tyre shake weer iets verbeterd. De teleurstelling van de uitschakeling was dan ook van korte duur.

Met voor de tweede keer op rij een plaats in de kwartfinale, is Robert Joosten nu opgeklommen naar de derde plaats in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. De Nederlander hoeft daarbij alleen de winnaar van de wedstrijd in Engeland (de Zwitser Bruno Bader) en de winnaar van de Sweden Internationals (de Zweed Michael Gullqvist) voor zich te dulden.
Robert Joosten keek dan ook meer dan tevreden terug op het Zweedse weekend. “De Camaro reageert goed. Als ik nu een tyre shake heb, blijft de auto redelijk recht en kan ik corrigeren, dat is in het verleden wel anders geweest. Daarbij gaan we ook nog steeds iedere run sneller, er zit echter nog veel meer in. De stap in de kwartfinale naar Niclas Andersson was echter nu nog iets te groot, de balans in de auto is nog niet perfect en daarom kregen we een tyre shake in zijn 1e versnelling, door zijn 2 over te slaan en direct in zijn 3e en laatste versnelling te gaan kreeg ik de auto weer rustig. De tegenstander liep daardoor wel voor me uit. Verder op de baan liep ik wel weer in, wat ook te zien is aan de hogere eindsnelheid van 377 km/u. Het gat was toen echter al geslagen."
"Ik ben meer dan tevreden met de vooruitgang die we hebben geboekt, en ben erg trots op de crew die elke keer weer de auto klaar heeft staan, ondanks dat we elke keer veel werk moeten verrichten om de auto de goede kant op te veranderen. We zijn echt op de goede weg, ik kan het bijna ruiken”, kon Robert Joosten na afloop tevreden vaststellen.

De volgende wedstrijd voor het FIA Europees Kampioenschap staat voor 6 tot en met 8 juli op het programma. Dan komt Pro Dutch Racing in actie op het in het verre Finland gelegen Alastaro. Het Nederlandse team gaat er daar alles aan doen om de opwaartse lijn door te trekken en de toppositie in het FIA Europees Kampioenschap te verstevigen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.