- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPort of Antwerp-Bruges: toch nog lichte groei

Port of Antwerp-Bruges: toch nog lichte groei

- Advertentie -

Delen

Na negen maanden noteert Port of Antwerp-Bruges een totale goederenoverslag van 217,4 miljoen ton. Dat betekent een lichte stijging (0,8 procent) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De fusiehaven ondervinden de negatieve invloed van de geopolitiek en wereldeconomie. Desondanks boekten Antwerpen en Brugge bij alle goederenstromen groei. Behalve bij de containers. Dat segment blijft onder druk staan, aldus Port of Antwerp-Bruges.​

De containeroverslag daalde in de eerste negen maanden van 2022 met 8,8 procent in ton en met 5 procent in TEU. De daling komt volgens het begin dit jaar gefuseerde havenbedrijf door de aanhoudende ontregeling van de containerlogistiek en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne: “Containers roteren nog steeds onvoldoende door de congestie met als resultaat dat de overslag van volle containers daalt, terwijl die van lege containers stijgt. En hoewel de operationele uitdagingen langzaam afnemen, is een normalisering van de nog steeds sterk ontregelde containerlijnvaart pas in zicht in de loop van het eerste kwartaal van 2023.”

Aantrekkingskracht

“Ondanks de aanhoudende uitdagingen door de huidige geopolitieke en macro-economische context, staan we er als eengemaakte haven”, zegt Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges. “De negatieve trend in het containersegment, die wordt rechtgetrokken door de groei in de overige segmenten, zal zich naar alle waarschijnlijkheid nog verder doorzetten naar het einde van het jaar.”

“Maar de stroom aan forse, toekomstgerichte en duurzame investeringen en nieuwe projecten, zeker in een klimaat van sluitingen en productievermindering vanwege de hoge energieprijzen, is een bevestiging van onze sterke positie en aantrekkingskracht als wereldhaven.”

Stukgoed groeit

Conventioneel stukgoed groeide met 9,7 procent. Terwijl de afvoer van staal goed standhoudt, vertonen de aangevoerde staalvolumes een dalende trend als resultaat van hoge voorraden en een dalende vraag. Ondanks een dalende trend in de overslag van hout en bouwmaterialen, tekenen deze productgroepen, net als fruit, nog groei op. ​

De roll-on/roll-off trafieken laten een stijging zien van 8,1 procent. De overslag van nieuwe wagens stijgt met 8,5 procent, vooral door een sterke aanvoer vanuit China.

Meer kolen

De groei bij droge bulk (21,5 procent) komt vooral door de toename van steenkool. De gestegen vraag naar kolen voor energieopwekking vertaalt zich in een overslag van 2,4 miljoen ton. Vorig jaar was dat nog minder dan 400.000 ton.

De overslag van ijzererts vertoont een groei, terwijl schroot, zand en grind een daling laten zien en overige bouwmaterialen gelijk bleven. Zowel de aan- als afvoer van meststoffen trok in het derde kwartaal wat aan, maar er is nog steeds een daling (11,8 procent) ten opzichte van recordjaar 2021.

LNG

Het vloeibare bulk-segment noteert een stijging van 13,3 procent. Vooral LNG groeide met 66,5 procent fors. Tot nu toe liepen al 215 LNG-schepen Zeebrugge aan, tegenover 121 in dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast is er ook groei voor LPG (30 procent), door de hoge aardgasprijzen, en voor benzine (12,2 procent), diesel/stookolie (9,7 procent) en nafta (14,6 procent).

Ook de overslag van chemicaliën groeit nog met 6,3 procent, maar in de afvoer is inmiddels een duidelijke daling merkbaar door het terugschroeven van productie. Dat heeft te maken met de gestegen energiekosten.

Uitdagende tijden

Annick De Ridder, als havenschepen van de Stad Antwerpen ook voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, zegt: “In deze bijzonder uitdagende tijden toont onze eengemaakte haven haar veerkracht. Dat bewijst de lichte stijging van 0,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze maand werden bovendien enkele grote investeringen aangekondigd. Met de modernisering van de Europa Terminal (investering van Port of Antwerp-Bruges van 335 miljoen euro en 500 miljoen euro van PSA Antwerp), de inhuldiging van de klimaatinstallatie van Lanxess (13 miljoen euro) en de start van de bouwwerken aan de anilineproductie-eenheid van Covestro (300 miljoen euro) als meest in het oog springende. Bovendien zullen er dit en volgend jaar netto 750 havenarbeiders bij komen.”

“Dat we dit resultaat kunnen neerzetten in de huidige context stelt mij hoopvol voor de toekomst, ook al zullen we onze veerkracht zeker nog nodig hebben”, aldus burgemeester Dirk De fauw van Brugge, tevens ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges. “De groei in overslag van LNG bevestigt de belangrijke positie van Port of Antwerp-Bruges in dat segment.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -