- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPleidooi voor betere vaarwegen in Beieren

Pleidooi voor betere vaarwegen in Beieren

- Advertentie -

Delen

De vraag naar scheepsruimte is groot in Zuid-Duitsland, maar opnieuw werpt de Donau tussen Straubing en Vilshofen beperkingen op. Binnenvaartbond BDB pleitte onlangs bij de Beierse verkeersminister voor betere vaarweginfrastructuur.

Omdat de export van landbouwproducten uit de Oekraïne via de westelijke havens momenteel niet mogelijk is, hebben Donauschippers het extra druk. Tijdens de recente laagwaterperiode liep de sector tegen zijn capaciteitsgrenzen aan.

Dat was ook in het droogtejaar 2018 het geval. Wat volgens de BDB laat zien hoe onberekenbaar de Donau als vaarweg is.

Geen afkoeling

BDB-voorzitter Martin Staats (MSG) en BDB-vicevoorzitter Friedrich Weigert (Kühne + Nagel Euroshipping) kaartten dit onlangs aan tijdens een gesprek met de Beierse verkeersminister Christian Bernreiter. Hoewel de economie in Beieren langzaam afkoelt, is er voor de binnenvaart nog weinig afkoeling in zicht. De vraag naar scheepsruimte blijft groot. Ook in Beieren zijn de vaarwegen echter jarenlang verwaarloosd als gevolg van (te) lange plantrajecten en personeelstekort bij de vaarwegbeheerder.

Via het Masterplan Binnenvaart ondersteunt de Duitse overheid de bouw van schepen die aangepast zijn aan lage waterstanden. Beierse rederijen benutten die mogelijkheid om hun vloot beter bestand te maken tegen klimaatverandering.

“Maar los daarvan blijven verladers aangewezen op goede vaarwegen en kanalen, werkende sluizen en andere infrastructuur”, aldus Staats en Weigert. “Wij zien dat de Donau weer eens de grenzen van haar fysieke mogelijkheden bereikt.”

Uitbouw gestart

Tussen Straubing en Vilshofen wordt de Donau verruimd om de regio Neder-Beieren beter te beschermen tegen overstromingen. Over dit project is ruim twintig jaar onderhandeld. Als voormalig beheerder van het district Deggendorf kent verkeersminister Bernreiter deze discussie goed. Hij heeft zich in het verleden ingezet voor overstromingsmaatregelen, maar ook voor vervoer over het water.

De binnenvaart had liever een wat drastischer aanpassing gezien om de Donau beter bevaarbaar te maken, maar na twee decennia van stilstand gebeurt er nu tenminste iets. De haven van Straubing-Sand hoopt hierdoor te kunnen groeien in de landbouwproducten en biomassa. Om die reden wordt de haven momenteel verdiept. De baggerwerken worden voor 90 procent door de deelstaat Beieren en de Bondsregering gesubsidieerd.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -