- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHavens voeren druk op: “Verleng de Neckar-sluizen wel en doe het snel”

Havens voeren druk op: “Verleng de Neckar-sluizen wel en doe het snel”

- Advertentie -

Delen

Het geduld in Baden-Württemberg is op: de 27 Neckar-sluizen tussen Mannheim en Plochingen moeten eindelijk verlengd worden tot 135 meter.

Dat schrijven de directies van de havens in Heilbronn, Mannheim, Stuttgart en Plochingen in een brandbrief aan het Duitse kabinet. Ook Winfried Hermann, verkeersminister in Baden-Württemberg, heeft die ‘Heilbronner Erklärung’ ondertekend.

In het voorjaar kondigde de Duitse overheid aan voorlopig af te zien van een verlenging van de sluizen en te focussen op de sanering ervan. Dit was tegen het zere been van de Neckarhavens, de binnenvaart en verladers.

Nog niets gebeurd

Binnenvaartorganisatie BDB reageerde met felle kritiek. De bondsregering en de deelstaatregering in Baden-Württemberg hebben immers veertien jaar geleden al afgesproken dat de sluizen worden verlengd. Dit is inmiddels uitgebreid onderzocht.

In 2016 werd het project als ‘dringend’ opgenomen in de Duitse wet voor verruiming van de vaarwegen. Aanvankelijk zouden alle sluizen in 2050 verlengd moeten zijn, maar dat doel is in 2018 bijgesteld. Het streven werd toen 2040 voor alle sluizen tot in Heilbronn en 2050 voor de sluizen tot in Plochingen.

Het verlengen van de Neckar-sluizen is opgenomen in het coalitieakkoord van de huidige regeringspartners, maar in het voorjaar liet het kabinet weten dat de doelen uit 2018 niet haalbaar zijn. Bovendien zou de saneringsbehoefte veel groter zijn dan aanvankelijk verwacht.

Oplossing zoeken

Feit is: er is nog niet één sluis verlengd. Eind oktober stelde verkeersminister Winfried Hermann (Bündnis 90/Die Grünen) zich kritisch op tijdens het eerste havenforum van de stad Heilbronn. Weg- en spoorvervoer hebben volgens Hermann hun capaciteitsgrenzen bereikt. Op de Neckar is wél nog ruimte voor extra tonnage, maar dan zijn grotere sluizen nodig.

In juli was de Duitse verkeersminister Volker Wissing te gast in Heilbronn. Hij gaf toen aan naar oplossingen te zoeken voor een spoedige verlenging van de sluizen. De brandbrief van de Neckar-havens en de deelstaatregering in Baden-Württemberg is daar een reactie op.

Lading verliezen

De ondertekenaars van de brief eisen van de overheid dat die uiterlijk in het voorjaar van 2023 een tijdspad voor het project voorstelt en van start gaat met de detailplanning. “Wij dulden geen oponthoud meer. Net als de sanering moet ook de verlenging van de sluizen snel beginnen.”

Op de Neckar wordt jaarlijks zo’n 5 miljoen ton lading vervoerd. Binnenvaart, havens en verladers willen er met grotere schepen kunnen varen en gebruik kunnen maken van sluizen die 24/7 worden bediend.

Zonder een verlenging van de sluizen dreigt volgens sectorvertegenwoordigers lading te verschuiven van de Neckar naar het spoor en de weg. Het stopzetten van de uitbouwplannen zal volgens binnenvaartbond BDB ook een negatieve invloed hebben op de investeringsbereidheid binnen de Europese metropoolregio Stuttgart en diens verbindingen met het Europese transportwegennet.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -