Perfect Storm

0

Tijdens de coronacrisis is de Brexit een feit geworden en daar bovenop kwam de Suez-crisis (die week oponthoud op dat kanaal, dus niet de oorlog van ’56) en nu is er in de containervaart sprake van een ‘Perfect Storm’, vertelde de bekende haveneconoom Bart Kuipers in een mooi artikel in het Brabants Nieuwsblad. ‘Perfect Storm’ is zeker voor de zeevaart een prachtige metafoor voor een situatie waarin verschillende extreme omstandigheden samenkomen en elkaar versterken. Het werd in de jaren ’90 populair door een boek en een film die beide gingen over een echte storm op zee, waarbij een vissersschip dramatisch in de golven verdween (excuses voor de spoiler).

De uitdrukking werd in 2008 zo vaak gebruikt bij de start van de krediet­crisis dat een Amerikaanse Univer­siteit verzocht ‘Perfect Storm’ niet langer te gebruiken omdat het de betekenis zou uithollen. In 2021 mag het wel weer zo worden genoemd als omstandigheden elkaar versterken. De vervoersprijs van containers is omhooggeschoten en Kuipers vergelijkt die situatie met de oliecrisis van 1973 (toen het Suezkanaal een jaar of acht werd geblokkeerd, door Egypte). “Contai­ners zijn een commodity geworden”, aldus de professor, net als olie, en de gevolgen voor de wereldeconomie kunnen enorm zijn.

Los van het feit dat olie een extreem populaire brandstof was (en is) en containers de verpakking van populaire spulletjes zijn, is niet de prijs van de container omhooggegaan, maar de vervoersprijs ervan. 

Als vervoer zo goedkoop wordt dat het er niet toe doet of een product in China of in Zaandam wordt geproduceerd, dan zal zich dit vroeg of laat wreken. Niet de verstookte brandstof (olie) maar onze leefwereld zal een keer de rekening presenteren. Dat klinkt bijna net zo dramatisch als de perfect storm die we al vijftig jaar verwachten door het extreme olie­verbruik van de mens. We halen onze schouders op als we horen dat er elke dag meer dan honderd miljoen vaten olie doorheen worden gejaagd, meer dan ooit tevoren. Wie maakt zich nog ergens druk over? 

Die blokkade van het Suezkanaal duurde maar een week en de gevolgen zijn al slim gedempt. De Brexit is een wat onhandige lokale, politieke miskleun. Blijft over corona, waardoor iedereen als gekken waardeloze prullen van Aziatische makelij is gaan bestellen. Onbegrijpelijk, maar wel heftig en omdat het nog lastiger bleek om de juiste hoeveelheid lege containers op het juiste moment op de juiste plek te hebben, zal de vervoersprijs zijn opgedreven, al zal dat (helaas?) even tijdelijk zijn als de coronacrisis, zodat deze ‘Perfect Storm’ niet op zee maar in een glas water woedde.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.