Tot nu toe boekten de bedrijven in North Sea Port een overslag via zeevaart van bijna 57 miljoen ton. Dit is 4,8 miljoen ton meer dan in 2021. De overslag van droge bulk, stukgoed, roro en vloeibare bulk ging er sterk op vooruit.
Daarmee zijn de havens van Gent, Vlissingen en Terneuzen boven het niveau van voor corona. In 2020 viel de overslag bij North Sea Port in de eerste negen terug met 13 procent. Vorig jaar was er met een groei van 9 procent al een eerste herstel. Dat heeft nu doorgezet met een stijging van 9,3 procent.
Ook de overslag via de binnenvaart groeide. Met 3,7 miljoen ton ofwel 8,4 procent. Deze stijging is voornamelijk te danken aan de toename van de goederenoverslag tijdens het tweede kwartaal.
In de lift
Vooral droge bulk zat in de lift: plus 3,6 miljoen ton (13 procent). Stukgoed herstelde zich sterk met een groei van 0,8 miljoen ton (11 procent). Meer dan de helft van deze stijging komt op het conto van de handel in staalplaten.
Roro blijft groeien, nu met 0,2 miljoen ton (8,4 procent). De totale overslag van vloeibare bulk kwam uit op 13,3 miljoen ton, een stijging 0,4 miljoen ton (3,1 procent).
Spelbreker is de containeroverslag. Die nam in de eerste drie kwartalen af met 8,9 procent en kwam uit op 1,7 miljoen ton. Het gaat hier voornamelijk over een daling van groenten en fruit dat niet meer per container wordt vervoerd maar als stukgoed.
Groei vertraagt
In de eerste vijf maanden (maart tot en met juli) na de start van de oorlog in Oekraïne legden tal van bedrijven grote voorraden aan. Dit kwam door de beperkte export vanuit Oekraïne en door de EU-embargo’s op goederen uit Rusland zoals steenkool en hout. Dat zorgde voor extra overslag in het tweede kwartaal.
Tijdens het derde kwartaal kende de groei een vertraging. North Sea Port verwacht dat dit zich de komende maanden zo zal voortzetten.
Graan uit Oekraïne
CEO Daan Schalck: “Onzekerheden op het geopolitieke toneel zorgen dus voor (tijdelijk) piekende aanvoerstromen in bepaalde segmenten. De daling van de handel met Rusland wordt opgevangen door extra overslag uit voornamelijk de Verenigde Staten, Canada en Finland. Rusland zal dan wellicht eind dit jaar niet langer de eerste handelspartner zijn.”
Ook Oekraïne daalt logischerwijze verder in de lijst van handelspartners ondanks de aanvoer van graan sinds begin september via de graancorridors van de Verenigde Naties. In totaal werd 0,4 miljoen ton verhandeld, heel wat minder dan de 1 miljoen ton in dezelfde periode in 2021. De dalingen zitten hem in maïs, veevoeders en ijzererts.