Overkapte beladingsinstallatie verbetert kunstmestlogistiek

0

In de haven van Stein is op 10 april een nieuwe barge loader in gebruik genomen. Het gaat hier om een beladingsinstallatie voor binnenvaartschepen die kunstmest vervoeren. Door de overkapping boven het Julianakanaal, waardoor schepen onder alle weersomstandigheden beladen kunnen worden.

Deze constructie wordt in de kunstmestbranche nog nauwelijks toegepast. Het logistieke concept is tot stand gekomen dankzij de samenwerking tussen Wessem Port Services, OCI Nitrogen en DSM Fibre Intermediates.

 

Milieuvriendelijke logistiek

In 2012 is een vergelijkbare barge loader gebouwd; die bleek zo succesvol dat besloten is een tweede te bouwen voor een ander type kunstmest. De beladingsinstallatie en het magazijn – dat ook in 2012 gebouwd is – maken deel uit van een innovatief logistiek concept. Kunstmest die op Chemelot in Geleen wordt geproduceerd, gaat via een verladingscarrousel per truck naar Stein. Deze moderne trucks vervangen de oudere techniek van de dieseltrein die voorheen werd ingezet. Het totale logistieke concept is milieuvriendelijker voor de omgeving, efficiënter en kent minder verspilling van het product.

 

Betrouwbare levering

De overkapping steekt maar liefst 16 meter over het kanaal over een breedte van 30 meter. De constructie is gemaakt van hout en roestvaststaal. Enerzijds om corrosie tegen te gaan, anderzijds om radarstoringen voor de binnenvaart te voorkomen.

Met de innovatieve scheepsbeladingsinstallatie en de grote overkapping kunnen zowel grote als kleinere schepen beladen worden. Nu geen vertraging meer optreedt door mogelijke regen en met de snelle manier van belading kunnen schepen met meer zekerheid het tijdstip van aankomst bij de klant aangeven. Dat draagt bij aan optimalisatie van de logistieke keten.

 

OCI1Trimodaal

Het logistieke concept is tot stand gekomen dankzij de samenwerking tussen logistiek dienstverlener Wessem Port Services en kunstmestproducent OCI Nitrogen. DSM Fibre Intermediates heeft opdracht gegeven voor de bouw. OCI Nitrogen wil dagelijks zo’n 2.500 ton kunstmest verschepen. Het project heeft een voorbereidingstijd gekend van zo’n twee jaar en een bouwperiode van acht maanden.

De trimodale op- en overslaghaven in Stein is, met inmiddels meer dan 2,5 miljoen ton overslag per jaar, uitgegroeid tot één van de grootste binnenhavens van Nederland. Een doorvoerhaven die de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen verbindt met Zuid-Limburg, Aken en het Duitse achterland. Er zijn dagelijkse verbindingen per schip, auto en trein naar de zeehavens.

 

Wessem

Kernactiviteiten van Wessem Port Services zijn havenexploitatie en logistiek. De organisatie houdt zich bezig met op- en overslag en bewerking van zowel bulkgoederen als stukgoederen en het bijbehorende transport via water, weg of spoor. De onderneming is actief in diverse bedrijfstakken, met name in de chemische industrie, de (wegen)bouw, papierindustrie, recycling, de keramische industrie, de agrarische sector en de containerbranche.

OCI Nitrogen is in Europa een van de marktleiders in stikstofhoudende kunstmest en wereldwijd de grootste producent van melamine. Melamine wordt gebruikt als grondstof voor lijmen en harsen in velerlei toepassingen zoals meubelplaten, laminaatparket, coatings en kunststof serviezen. Het hoofdkantoor van OCI Nitrogen is gevestigd in Geleen (Nederland) en de productielocaties zijn gevestigd in Nederland en China.

De overkapping steekt maar liefst 16 meter over het kanaal over een breedte van 30 meter. (foto OCI)
De overkapping steekt maar liefst 16 meter over het kanaal over een breedte van 30 meter en is van roestvaststaal en hout. (foto OCI)

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.