In de nacht van zaterdag 11 op zondag 12 april heeft Rijkswaterstaat de Overeindsebrug over het Lekkanaal bij Nieuwegein vervangen.
De nieuwe Overeindsebrug is in twee delen over water aangevoerd. Eind vorige week zijn dicht bij de locatie het brugdek en de boog samengevoegd. Intussen werden de aanbruggen van de oude brug verwijderd.
Zaterdagavond werd om 22.00 uur de scheepvaart op het Lekkanaal stilgelegd voor de brugwissel zelf en startten de laatste voorbereidingen voor het uitvaren van de oude brug. Rond 01.00 uur werd de oude brug van zijn pijlers getild. Intussen werd de gereed liggende nieuwe brug door twee bokken opgepakt en overdwars gedraaid.
Centimeter voor centimeter
Centimeter voor centimeter werd hij op zijn positie gehesen. Om 04.38 uur, bijna anderhalf uur eerder dan gepland, lag de brug op de pijlers, was het begeleidend materieel aan de kant en kon de scheepvaart de nieuwe brug al weer passeren.
Schippers hebben vooraf goed rekening gehouden met de stremming en maakten ook gebruik van de omvaarroute, aldus Rijkswaterstaat. Er lagen weinig schepen te wachten.
4-laags containervaart
De nieuwe boogbrug lijkt op de oude. Hij weegt 576 ton, waarvan 474 ton uit staal bestaat. Inclusief de aanbruggen is de lengte bijna 119 meter, de hoofdoverspanning telt ruim 86 meter. De nieuwe brug ligt 7 centimeter hoger. Daardor kunnen in de toekomst op de hele route binnenschepen met vier lagen containers passeren.
De komende weken rondt Rijkswaterstaat de werkzaamheden aan de Overeindsebrug af. De brug krijgt onder meer vangrails en nieuw asfalt. De oude brug wordt afgevoerd en voor bijna 100 procent gerecycled.
KARGO
De werkzaamheden aan het broekstuk (de overgang tussen brug en de Plofsluis), die in februari zijn begonnen, gaan ook nog door. Het beton wordt verstevigd of hersteld en er komen nieuwe leuningen.
Na afronding kan de brug volgens Rijkwaterstaat minimaal tachtig jaar mee en het aansluitende broekstuk ongeveer dertig jaar. Tot 5 mei 06.00 uur blijft de brug afgesloten en wordt alle verkeer omgeleid via de Prinses Beatrixsluis naar de Schalkwijksebrug.
De renovatie van de Overeindsebrug is onderdeel van het project KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud). Binnen dit project renoveert Rijkswaterstaat acht stalen bruggen.