Overijssel vervangt vijf bruggen over Kanaal Almelo-De Haandrik

0

De provincie Overijssel gaat vijf beweegbare bruggen over het Kanaal Almelo-De Haandrik vervangen om de doorvaartbreedte te vergroten. Het gaat om de brug Beerzerveld in Ommen en de bruggen Kloosterdijk, Bergentheim, Emtenbroekerdijk en Hoogenweg in Hardenberg. De provincie wil het kanaal geschikt maken voor schepen met een laadvermogen van 700 ton.

De bruggen Kloosterdijk, Bergentheim en Hoogenweg worden één op één vervangen. De bruggen Beerzerveld en Emtenbroekerdijk worden in overleg met belanghebbenden vervangen, zo mogelijk door bruggen met het ‘shared-space’ concept. Dat wil zeggen dat de bruggen primair bedoeld zijn voor fietsers en voetgangers; auto’s en landbouwverkeer zijn er ‘te gast’.

Inloopavonden
De provincie Overijssel heeft onderzoek laten uitvoeren naar de vervanging van de bruggen. Daarbij is niet alleen gekeken naar aantallen voertuigen, fietsers en voetgangers, die van de bruggen gebruik maken, maar ook naar ruimtelijke kwaliteit. Er is overleg geweest met de gemeente Hardenberg en Ommen en negen plaatselijke belangengroeperingen. Alle partijen kunnen zich goed vinden in de huidige keuze.
Om bewoners en andere belangstellenden te informeren over de plannen organiseert de provincie Overijssel twee inloopavonden:
• dinsdag 9 november van 17.00 tot 20.00 uur in restaurant Veenlust, Bergentheim
• woensdag 10 november van 17.00 tot 20.00 uur in restaurant Zandwijk, Vriezenveen

Opwaardering 700 ton
Overijssel wil de bevaarbaarheid van vaarroutes naar de economische centra in de provnicie bevorderen. Om het Kanaal Almelo-De Haandrik geschikt te maken voor schepen met een laadvermogen van 700 ton laat de provincie het kanaal ongeveer een halve meter dieper uitbaggeren. Verder gaat de provincie bruggen voorzien van wachtplaatsen om snel van en aan boord te kunnen komen. Tenslotte worden de vijf bruggen vervangen.
De werkzaamheden zijn naar verwachting op 1 januari 2014 afgerond. De totale kosten bedragen ongeveer 19 miljoen euro.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.