Het mobiel ontgassen van binnenvaarttankers en terugwinning van producten is een duurzaamheidproject van Specialised Tanker Services en ontvangt van Haven Amsterdam subsidie. Het is één van de vier projecten die in aanmerking komen voor de tweede tender subsidie voor duurzame projecten.
Alle bedrijven in het Noordzeekanaalgebied kunnen aanspraak maken op subsidie uit het speciale Duurzaamheid- én Innovatiefonds van Haven Amsterdam. De volgende tender gaat 1 oktober van start en loopt tot 1 december 2010.
Bij Specialised Tanker Services gaat het om een demonstratieproject van het VentoClean-System. Het innovatieve karakter zit vooral in het feit dat de ontgassinginstallatie mobiel is en daardoor flexibel inzetbaar in het hele Noordzeekanaalgebied (zowel voor boord-boord overslag als voor ontgassing van binnenvaartschepen). De commissie die de aanvragen beoordeelt, omschrijft het als ‘zeer innovatief’. “De inzet van de mobiele installatie leidt tot het bereiken van meer schepen en dus meer overslag van vloeibare lading in de haven. De traditionele havensector (natte bulk) laat zich van haar duurzame kant zien, en het leidt tot een afname van het aantal klachten van omwonenden.”
Vier bedrijven
Het totaal bedrag aan subsidie voor de vier projecten is 690.000 euro. De bedrijven betalen zelf het grootste deel van de investering, de bijdrage van Haven Amsterdam is bedoeld als een extra stimulering om projecten mogelijk te maken.
De andere drie projecten zijn de realisatie van een tankstation voor vloeibaar methaan door LNG Europe, vooral bestemd voor vrachtverkeer, de productie van biodiesel uit gebruikte afgewerkte oliën en vetten door VESTA Biofuels Amsterdam en het terugwinning van geuroverlast veroorzakende dampen bij een olieterminal door BP Europa SE – BP Nederland.
Havendirecteur Dertje Meijer: “Duurzame ontwikkeling betekent: nóg inventiever en efficiënter werken. Daarvoor zijn kennis, creativiteit en goede samenwerking noodzakelijk. Het Duurzaamheid- én Innovatiefonds daagt ondernemers in het Noordzeekanaalgebied uit om innovatieve concepten te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor efficiënter ruimtegebruik, ‘minder hinder-technieken’ bij op- en overslag, hergebruik van afvalstoffen en logistieke systemen die het aantal vervoersbewegingen verminderen. We hebben nu een viertal interessante projecten kunnen steunen maar we hopen dat er in de volgende ronde nog meer aanvragen komen. “
Milieuwinst
Meijer noemt het project van Specialised Tanker Services ‘een sprekend voorbeeld’. “Het bedrijf ontwikkelt een mobiele ontgassinginstallatie die de gassen die vrijkomen bij de boord-boord overslag van olieproducten op te vangen. De uitstoot van deze geuroverlast veroorzakende vluchtige organische verbindingen zal erdoor afnemen. Hierdoor zal de stankoverlast in onder andere Zaanstad worden teruggedrongen, dat is een belangrijke milieuwinst.”
In 2009 heeft het fonds in een eerste tender 13 aanvragen binnengekregen waarvan er 6 zijn gehonoreerd met een subsidie. Deze tweede tenderperiode kwamen 6 aanvragen binnen, waarvan 4 werden gehonoreerd.
Alle projecten leveren een bijdrage aan de realisatie van de havenvisie van Haven Amsterdam. Haven Amsterdam is de vierde haven van Europa en wil een slimme haven zijn met als kern duurzame groei. Groei die banen en inkomsten oplevert en waarbij de haven op een slimme manier met beschikbare ruimte omgaat. Groei zonder aantasting van de kwaliteit van water, bodem en lucht. Groei waarmee inwoners van Amsterdam het havengebied nog meer gaan waarderen als interessant en aantrekkelijk. Dit wil Haven Amsterdam bereiken door intensieve samenwerking met partners in het bedrijfsleven, stad en regio.