Onderwaterreiniging van de scheepshuid van petroleumtankers is altijd een operationele uitdaging. Tot nu toe was stilligtijd onvermijdbaar, doordat het schip uit veiligheidsoogpunt gereinigd moest worden op een ankerplaats of op boeien of palen in havens. Met de nieuwe ATEX-gecertificeerde en op afstand bedienbare schoonmaakrobot van het Nederlandse bedrijf Fleet Cleaner is dat kostbare tijdverlet niet meer nodig. De gehele installatie is, inclusief werkschip, ontworpen om veilig bij tankers te werken tijdens het laden of lossen op een terminal of bij schip-schip-overslag.
Explosiegevaar
De ATEX-certificering staat toe dat de installatie mag worden ingezet op plaatsen met explosiegevaar. De robot van Fleet Cleaner is sinds begin 2021 operationeel. De eerste, succesvolle demonstratie was op de Vopak Europoort-terminal in Rotterdam. Sindsdien hebben de havenautoriteiten van Antwerpen en Amsterdam ook toestemming gegeven, net als veel tankterminals. Fleet Cleaner is inmiddels continu bezig met het reinigen van tankers terwijl deze bij een terminal liggen.
Aangroei verwijderen
De schoonmaakrobot van Fleet Cleaner maakt gebruik van hogedrukwater om algenaangroei op de romp van schepen te verwijderen. De resten worden opgevangen en verpompt naar een filterinstallatie aan boord van het werkschip waar het vervuilde water gefilterd wordt. De volledige operatie wordt uitgevoerd zonder duikers. De robot wordt bestuurd vanaf het werkschip.
Fleet Cleaner biedt zijn diensten 24/7 aan in het hele ARA-gebied. Het Delftse bedrijf doet ook onderwaterinspecties, klasse-inspecties en kan eveneens schroeven polijsten.