Samen met de inwoners van Eigenbilzen is woensdag 18 december gevierd dat de nieuwe brug over het Albertkanaal open kon voor al het verkeer. De Vlaamse Waterweg zet in op de opwaardering van het Albertkanaal en de herbouw van de brug past in het project om de doorvaarthoogte van de bruggen te verhogen tot 9,10 meter ten gunste van de containervaart.
Intussen zijn 42 van de 62 bruggen al verhoogd. De bedoeling is dat eind 2022 de laatste brug op hoogte is.
9,10 meter doorvaarthoogte
De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 128 meter en een effectieve breedte van 15,60 meter op het smalste punt.
“De hogere doorvaarthoogte verhoogt het rendement van de binnenvaart in het algemeen en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart in het bijzonder. Hierdoor ontstaan ook bijkomende mogelijkheden voor kleinere zeeschepen en uitzonderlijke transporten. Door de verhoging van de bruggen kunnen schepen optimaler worden beladen en daalt de transportkost per eenheid”, benadrukt Frieda Brepoels, bestuursvoorzitter van De Vlaamse Waterweg.
Vandaag is de doorvaarthoogte van de huidige bruggen nog te beperkt. Alle bruggen worden daarom stelselmatig verhoogd tot 9,10 meter. Ook de breedte onder de bruggen wordt vergroot.
Meer per binnenvaart
Eind april 2019 stelde De Vlaamse Waterweg de nv Via T Albert aan om nog eens acht bruggen over het Albertkanaal te herbouwen. Het gaat om de bruggen in Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals (Herenthoutseweg), Kuringen, Hoogmolenbrug (Schoten).
“Door ons waterwegennet toekomstgericht uit te bouwen zullen we nog meer ondernemingen kunnen overtuigen om de binnenvaart in te schakelen in hun logistieke keten”, aldus Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder bij De Vlaamse Waterweg.
“De recente uitbreiding van de bedieningstijden op het Albertkanaal en de voortgang van het project voor het verhogen van bruggen zal het Albertkanaal nog aantrekkelijker maken als groen, veilig en competitief alternatief voor het wegtransport”, beklemtoont Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “En dat past perfect in mijn beleid om de binnenvaart nog prominenter naar voor te schuiven wanneer het op goederenvervoer aankomt.”