VTS Eems stapt over op marifoonkanaal 74

0
De haven van Delfzijl. (foto Adobe Stock)

VTS Eems stapt over naar een nieuw marifoonkanaal, het simplex VTS-kanaal VHF 74. Met deze overgang, die op 1 januari 2020 ingaat, wordt de communicatie op de Eems gelijkgetrokken met andere VTS-gebieden.

Het doel is dat daardoor een snellere en directere communicatie mogelijk is, hetgeen moet bijdragen aan een vlot en veilig scheepvaartverkeer op de Eems.

Duits-Nederlandse verkeerscentrale

De scheepvaartbegeleiding wordt verzorgd door VTS Eems, een gezamenlijke Duits-Nederlandse verkeerscentrale. Deze zorgt er voor dat de schepen varend in het gebied tussen de Noordzee, de Eemshaven, de haven van Delfzijl en de haven van Emden veilig kunnen navigeren.

Het huidige systeem, de duplex VTS-kanalen, heeft als nadeel dat de schepen elkaar onderling niet kunnen verstaan of kunnen oproepen. Alle communicatie gaat via de verkeersleider op de verkeerscentrale.

Gelijkgetrokken

Met het nieuwe marifoonkanaal kunnen schepen elkaar wel horen en oproepen. De manier van communiceren wordt hierdoor gelijkgetrokken met andere VTS-gebieden. Rijkswaterstaat en de Wasser und Schifffahrtsamt (WSA) komen hiermee tegemoet aan een wens van vaarweggebruikers.

De duplex-kanalen 18, 20 en 21 blijven beschikbaar voor loodsen op afstand, plaatselijk bekend als ‘Beratung’. Doordat deze kanalen beschikbaar blijven, is een ‘zachte overgang’ mogelijk. Schepen die de berichtgeving over het nieuwe kanaal gemist hebben, worden op deze bestaande kanalen doorverwezen naar het nieuwe kanaal 74.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.