Openingsfeest Koedood is promotie voor de binnenvaart

0
Premier Mark Rutte luidde samen met Arie en Bert Koedood de bel, waarmee de officiële ingebruikname een feit was. (foto’s Tekst & Toebehoren)

“We hebben in Nederland heel veel water, prachtige rivieren en kanalen. Daar kunnen we veel intensiever gebruik van maken. De uitstoot van CO2, stikstofoxide en fijnstof moeten drastisch naar beneden en de binnenvaart kan daarbij een belangrijke rol spelen. Wist u dat het vervoer over water drie tot vier keer minder CO2 uitstoot dan het vervoer over de weg?”

Dat zei Arie Koedood van de Koedood Marine Group op 11 december tijdens het openingsfeest van het nieuwe bedrijfspand in Hendrik-Ido-Ambacht. Zijn pleidooi voor de binnenvaart was mede gericht aan minister-president Mark Rutte. Die was aanwezig om samen met de Koedood-directeuren Arie en Bert de officiële ingebruikname te vieren. Dat deden ze gedrieën door het luiden van een scheepsbel. “Een veilige handeling waarmee zo min mogelijk fout kan gaan”, grapte Arie.

Een echt maritieme naam

“Waar komt de naam ‘Koedood’ eigenlijk vandaan?”, was Arie Koedood zijn toespraak begonnen. “In het jaar 1373 is bij zware overstromingen het eiland IJsselmond, waar we nu staan, in tweeën gesplitst. Er ontstond een riviertje, dat later de Koedood is genoemd – waarschijnlijk een verbastering van ‘koud, dood’ en stilstaand water. Het riviertje is gedeeltelijk gedempt. Maar Koedood is dus een echte maritieme naam”, concludeerde hij trots. Met als variatie op het bekend gedicht van Hendri. Marsman: “Ik hoop dat u na vandaag zult zeggen: denkend aan Koedood zie ik brede rivieren, met oneindig veel duurzaam aangedreven schepen door een schoon laagland gaan.”

Ichiro Ichihashi feliciteerde de directie en medewerkers namens Mitsubishi. Koedood is al decennialang distributeur en was de eerste klant in Nederland.

De Koedood Marine Group bestaat uit zes bedrijven met meer dan negentig medewerkers. Ze leveren en installeren onder meer motoren, katalysatoren en roetfilters en hybride en elektrische voortstuwingen. Een belangrijk deel van het werk bestaat uit de ontwikkeling van systemen en toepassingen waarmee de scheepvaart kan vergroenen. Zo is de onderneming zeer actief in diverse projecten om waterstoftoepassingen mogelijk te maken.

Daarmee in lijn is de keuze van Arie en Bert Koedood om het nieuwe onderkomen zo duurzaam mogelijk te maken. Met bijvoorbeeld aardwarmte en zonnepanelen in plaats van aardgas. Binnenkort krijgt Koedood daarvoor vrijwel zeker het BREEAM 4-sterren keurmerk.

Bedreiging of uitdaging?

“De klimaatproblematiek gaat een steeds grotere rol spelen. Dat kunnen we natuurlijk als een bedreiging zien, maar ook als een uitdaging. We leven in een klein, dichtbevolkt landje met zeventien miljoen mensen en weinig natuur. Juist wij kunnen ons onderscheiden door voorop te lopen met het ontwikkelen van innovatieve technologieën. Nederland kan op maritiem gebied een voorbeeldland worden. De ontwikkelde producten kunnen we dan in de rest van de wereld proberen te verkopen.”

Bert (links) en Arie Koedood toosten samen.

“Met de nieuwe emissienorm voor de binnenvaart, Stage V, moeten nieuwe motoren worden voorzien van roetfilters en katalysatoren, waardoor we de uitstoot van roet en stokstofoxide met pakweg 90 procent kunnen reduceren. We leveren ook hybride en elektrische voortstuwingssystemen, bijvoorbeeld met een accupakket, waardoor schepen in bepaalde gebieden geheel emissieloos kunnen varen. We hebben op dit moment de dieselmotor echter nog keihard nodig voor zware ladingen en om lange afstanden te overbruggen. Om de binnenvaart sneller te vergroenen kunnen we ook bestaande motoren uitrusten met roetfilters en katalysatoren.”

De combinatie duurzaamheid en dieselmotoren vergde voorafgaand aan zijn bezoek even wat denkwerk, bekende Rutte. “Ik ben zelf historicus en rijd een oude Saab. Ik heb geen idee wat er onder de motorkap gebeurt. Als je je erin verdiept en ziet hoe jullie bezig zijn en hoe je kunt inspelen – ook commercieel – op een trend en innovatie van de scheepvaart van binnenuit te realiseren, is dat mooi om te zien. We zijn als kabinet ook op allerlei manieren bezig met walstroom en het schoner maken van motoren.”

Wesley en Stefanie boden Arie en Bert Koedood namens het personeel een bijzonder portret aan van hun ouders, de oprichters van het bedrijf.

Groen kost poen

Op Arie’s vraag “wie gaat die investeringen betalen”, kreeg premier Rutte de lachers op zijn hand met zijn gevatte reactie: “De belastingbetaler.” Arie Koedood suggereerde om met subsidies investeringen aan te wakkeren. “Maar uiteindelijk zal het in de vrachtprijs moeten worden berekend. Wanneer je iets op een groene manier wilt laten vervoeren, zul je daarvoor moeten betalen. Dat is het eerlijkste. Groen kost poen.”

Mark Rutte reageerde daar in zijn speech op: “Ik zou zeggen: groen betekent innovatie en nieuwe kansen. Soms heb je daar even een duw in de rug voor nodig, waarbij de overheid ook een rol kan spelen. Maar ik denk juist dat degene die als eerste vanuit het groen redeneert de poen gaat verdienen.”

Er waren circa 800 gasten.

 

 

 

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.