Peter Meeusen van motorschip Runamara (en bestuurslid van de CBOB) reageert in een open brief aan Dirk Duijzer op de presentatie die de Rabo-topman 29 december gaf op een binnenvaartbijeenkomst in Ouderkerk aan den IJssel.
Geachte heer Duijzer,
U vertelde op 29 december op een binnenvaartbijeenkomst in Ouderkerk dat de binnenvaart gunstige perspectieven heeft en dat over een jaar of vier de schepen hard nodig zijn, misschien nog wel meer dan in het hoogseizoen 2008.
Graag zou ik willen weten waar u deze uitspraken op baseert. Uit Duitsland komen berichten over het annuleren van de bouw van kolencentrales. De veestapel wordt in Europa jaarlijks kleiner en daarmee de invoer van veevoedergrondstoffen minder. De Betuwelijn, eigendom van semi-overheidsinstellingen, gaat met hulp van de belastingbetaler de tarieven drastisch verlagen. Deze feiten laten vermoeden dat de perspectieven toch iets minder gunstig zijn dan u ons wilt doen geloven.
Welke lessen heeft ú getrokken uit de kredietcrisis? Op dit moment worden er nog steeds nieuwe schepen afgebouwd met leningen van uw bank. Zal de overcapaciteit de markt niet nog jarenlang verstoren? Heeft de ongebreidelde kredietverstrekking van u en uw collega-bankiers niet geleid tot ontwrichting van de gehele binnenvaartmarkt in West-Europa? Bedrijfsplannen werden goedgekeurd ondanks een minimum aan eigen vermogen. Was dit alles niet gebaseerd op overspannen toekomstverwachtingen?
En nu, terwijl veel ondernemers het water aan de lippen staat, gaat u ze vertellen dat het over vier jaar allemaal goed komt.
Of is de wens de vader van uw gedachten? Het zou natuurlijk mooi zijn als schippers met een veel te hoge hypotheek dit verhaal geloven. Ze blijven dan hard doorvaren en leveren hun verdiensten netjes bij u in.
Is uw optimisme niet ingegeven door eigenbelang? Stel dat schippers zich gaan afvragen of het wel zinvol is om als ondernemer met zo’n torenhoge hypotheek door te blijven varen en de rest van hun leven de zuur verdiende centen bij de bank in te leveren. Waarna ze in een gezellig huurflatje ergens in een mooie Nederlandse achterstandswijk terechtkomen. Met een schouderklopje van de bankdirecteur.
Stel dat deze schippers “de pijp aan maarten” geven en via de schuldsanering een nieuw leven beginnen. Weliswaar zonder gouden bergen, maar ook zonder schulden. Is dat niet een doemscenario voor de banken?
Tot slot. Waarom ziet u geen heil in het oprichten van samenwerkingsverbanden en noemt u schippers rasechte individualisten? Een vreemde uitspraak voor een Rabo-topman.
Het is juist de verdeeldheid waardoor schippers uit elkaar worden gespeeld en in onderlinge concurrentie ten onder gaan. In de agrarische sector, waar de Rabobank haar wortels heeft, is de weg tot samenwerken al lang geleden ingeslagen en niet zonder succes. Dat bent u toch niet vergeten, mijnheer Duijzer? Of bent u zelf de rasindividualist die de geldkraan open zet om geen klanten te verliezen aan de concurrent?
Met vriendelijke groet,
Peter Meeusen,
ms Runamara
Lees hier het artikel over de binnenvaartbijeenkomst van Rabobank Krimpenerwaard.