Duitsland heeft op 9 februari de uitbreiding van het scheepsafvalverdrag CDNI-verdrag geratificeerd die varend ontgassen naar de buitenlucht geleidelijk verboden wordt voor tankers. Na Nederland en Luxemburg is Duitsland de derde Rijnoeverstaat die de wetswijziging aanvaardt.
“De wijziging beoogt de geleidelijke invoering van een ontgassingsverbod in het toepassingsgebied van het CDNI om te voorkomen dat milieugevaarlijke gasvormige ladingrestanten in de atmosfeer terechtkomen”, aldus de CCR. Het gaat om dampen (vluchtige organische stoffen, VOS) die na lossen in de tanks achterblijven en moeten worden verwijderd voordat de volgende lading aan boord wordt genomen.
Procedure
De zes lidstaten van het CDNI zijn deze nieuwe voorschriften overeengekomen. Ze voorzien onder meer in de vereiste procedures én faciliteiten voor de inname en verwerking van deze gasvormige ladingrestanten.
De ratificatieprocedure is nog gaande in de drie overige lidstaten van het CDNI: België, Frankrijk en Zwitserland. Naar verwachting komt die in de loop van dit jaar rond. De wijziging treedt zes maanden na de laatste ratificatie in werking.