Havens Antwerpen en Zeebrugge fuseren

0
Burgemeester Dirk De fauw en schepen Annick De Ridder met de overeenkomst. (foto Port of Antwerpen Bruges)

Antwerpen en Brugge zijn tot een akkoord gekomen om hun havens te laten fuseren. Dat maakt de weg vrij voor een eenmakingstraject dat naar verwachting een jaar in beslag zal nemen. Daarna zullen de havens verdergaan onder de naam Port of Antwerp-Bruges.

Op die manier willen de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten versterken en duurzame groei bestendigen. Daarnaast zal de fusiehaven “beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie”, luidt de toelichting. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden “die economie, mens en klimaat verzoent”.

“Samen bouwen aan de wereldhaven van de toekomst”

De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge krijgt een belangrijke duw in de rug. De totale doorvoer komt uit op 278 miljoen ton per jaar. De fusiehaven wordt naar eigen zeggen de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton per jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15 procent van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en blijft zij ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux.

Langverwacht

Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf, zei bij de bekendmaking: “We zijn trots op dit historische akkoord, dat een langverwachte eenmaking bezegelt. Met deze samenwerking zijn we op weg om de wereldhaven van Europa te worden en versterken we tevens onze positie als belangrijkste containerhaven in tonnen, sterke roro-haven en een van de grootste breakbulkhavens in Europa. Zo worden we nog aantrekkelijker voor bestaande klanten, voor nieuwe investeerders en voor alle andere mogelijke stakeholders, en zijn we onbetwistbaar dé economische motor van Vlaanderen.”

“De ambitie van het samengaan van de havens gaat uiteraard nog verder dan tonnen en TEU’s. Zo kunnen we nog meer inzetten op de transitie naar een koolstofarme economie en op de verdere digitalisering van de logistieke keten. De havens van Zeebrugge en Antwerpen zijn sterk complementair en samen zijn we beter bestand tegen externe uitdagingen.”

Meer én beter

“We kijken ernaar uit om de krachten te bundelen met de haven van Antwerpen en zo samen onze positie als belangrijkste toegangspoort tot Europa te versterken”, aldus Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge.

“Zeebrugge is ’s werelds grootste automotive hub, een toonaangevende roro-haven en een ervaren state-of-the-art aardgashub. Door onze sterktes te combineren met de kwaliteiten van Antwerpen kunnen we meer én beter doen. Dit doen we in het belang van en met aandacht voor onze havengemeenschap, onze stad en onze regio. We versterken onze gezamenlijke economische en internationale positie en creëren tegelijk meerwaarde voor de brede samenleving.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.