- Advertentie -
- Advertentie -

Ondersteboven

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Gelukkig heb ik nog geen schepen gezien met de Binnenvaartkrantvlag op z’n kop (maakt ook weinig uit als een vlag groen-wit-groen is) want dat zou heel breed gezegd een teken zijn dat je ontevreden bent. Dat maak ik tenminste op uit de omgekeerde driekleur waarmee de boeren burgemeesters het leven zuur maken. Het is maar een symbool, maar toch trekt dat enorm de aandacht. Meer nog dan brandende hooibalen en afval op de snelweg of urenlang in de rij staan voor een vliegtuig op Schiphol (of was dat geen actie van de boeren?).

Die onvrede leeft momenteel niet bij schippers. Met laag water heb je het gewoon te druk, zeker met de toename van het kolenvervoer (is dat erg, afgezien van de gevolgen voor het milieu?) en dan kalft de vloot volgens Koninklijke Binnenvaart Nederland ook nog af door de inzet voor graanvervoer vanuit Oekraïne (jazeker, Oekraïne is een Donauoeverstaat, om precies te zijn de provincie Odessa; vroeger heette het Bessarabië dat in de 19e eeuw deel uitmaakte van Rusland dat het in 1856 kwijtraakte na de Krimoorlog en daarmee de toegang tot de Donau verloor – laat Poetin het maar niet horen, hij zou op het idee kunnen komen om de Europese binnenvaart op z’n verlanglijstje te zetten, de man kent geen scrupules). 

In een oud jaarverslag van de EWT uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw staat dat het een goed jaar was dankzij het lage water. Dat lage water wordt zo langzamerhand zo extreem dat het niet leuk meer is voor de Rijnvaart. Niet alleen op de Rijn trouwens; in Frankrijk worden complete vaarwegen afgesloten omdat er te weinig water is (en niet (alleen) door het slechte onderhoud deze keer). 

Met al die op en neer vliegende vraag naar scheepsruimte gaan de gedachten al snel terug naar de tijd dat we vrolijk discussieerden over iets als ‘reservecapaciteit’, dus een flexibele inzet van schepen. In een ideale wereld zou dat misschien kunnen maar in onze wereld gaat dat niet zonder regels en wetten, vergunningen en handhaving. Oké, de wereld is niet ideaal, maar is dat reden om de vlag ondersteboven te hangen? 

Er zijn ook leuke ontwikkelingen. Zo steekt het vrouwenvoetbal dat van de mannen naar de kroon, al was het maar omdat de voetbalsters niet van die aanstellers zijn op het veld. De dames aan boord krijgen binnenkort een eigen tv-programma, ‘Vrouwen in de Vaart’, als vervolg op ‘Meiden rijden’ en ‘Vrouwen bouwen’. 

De binnenvaart leende zich niet voor een fijn rijmwoord. Nou, wat denk je van ‘Reisjes met meisjes’ of is dat te suggestief? Amsterdamse corpsballen weten vast een leuk rijmwoord voor een serie over boerenvrouwen.

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -