In De Binnenvaartkrant van 24 maart schreven we dat minister Schultz van Haegen vindt dat de verkeersbegeleiding op het water met minder personeel kan, zonder dat het ten koste gaat van de veiligheid. Daarop maakte Hans van de Graaf een eigen versie van het artikel: wat als een binnenvaartondernemer dezelfde redenering zou gebruiken om met minder personeel aan boord te varen?
Ondernemer: ‘Met minder opvarenden even veilig’
Voor de binnenvaart is minder personeel nodig zonder dat het ten koste gaat van de veiligheid. Dat antwoordde ondernemer Van de Graaf op vragen van ILT. Er werden (Kamer)vragen gesteld over de veiligheid aan boord van binnenschepen daar nu blijkt dat er als gevolg van gewijzigde dienstroosters wellicht duwboten en motorschepen onderbezet zijn en dat zou onveilige situaties voor de binnenvaart opleveren.
Volgens de ondernemer wordt er efficiënter gewerkt. ‘Dat betekent dat hetzelfde werk uitgevoerd kan worden met minder mensen.’
Technologische vernieuwingen in de binnenvaart vergroten de veiligheid, stelt Van de Graaf.
‘Schepen krijgen steeds meer en betere informatie aan boord door AIS en elektronische kaarten. Daarnaast is alle apparatuur in de machinekamers vanuit de stuurhut uit te lezen en wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Daarnaast zijn schepen uitgerust met dubbele radarinstallaties, kopschroeven, hydraulische koppellieren, éénmansstuurstand en bediening van de ankerlieren vanaf die stuurstand.’
De zorgen over onderbezetting zijn onnodig, vindt Van de Graaf. De ondernemer houdt de situatie nauwlettend in de gaten. Als er onderbezetting ontstaat door ziekte, opleiding, trainingen en vacatures dan worden maatregelen genomen om het veiligheidsniveau op peil te houden. Dat kan betekenen dat medewerkers op een andere duwboot moeten invallen en dat administratieve taken worden stilgelegd. De prioriteit richt zich dan op het continu door kunnen varen van de duwboot.