Wereldwijd daalden de olieprijzen voor de derde week op rij. Brent Crude sloot de week op $81,13 per vat af, een verlies van meer dan 1 procent. WTI (West Texas Intermediate) verloor op weekbasis meer dan 3 procent en eindigde de week op $77,16 per vat.
De voornaamste oorzaak van de recente dalingen in prijzen zijn de lage importcijfers. Europa importeerde deze maand ‘slechts’ 10.5 miljoen vaten, het laagste importcijfer sinds oktober 2021. Ook China, de grootste olie-importeur van de wereld, is zijn import aan het afbouwen. Die daalde in de eerste zes maanden van dit jaar met 11 procent.
Dit komt mede door de dreiging van een deflatieperiode in China. Dit betekent dat de prijzen van goederen en diensten in het land kunnen gaan dalen doordat er minder vraag naar is. Een zwakkere economie leidt tot minder vraag naar grondstoffen en product bij de eindverbruiker.
Maar ook in de Verenigde Staten staat de vraag naar product onder druk. Met het einde van het zomerseizoen in zicht, zijn de raffinaderijen daar hun productie aan het terugschroeven. Het aantal actieve olieboorinstallaties in de VS nam echter toe – voor het eerst sinds maart. Het steeg afgelopen week met vijf nieuwe boorinstallaties naar 482 in totaal.
ARA
De vrachttarieven in de ARA hebben afgelopen week hun dalende trend verder doorgezet. De markt staat al enkele weken onder druk door een afgenomen vraag naar olie en transport. Hierdoor is de competitie onder marktspelers toegenomen, en dat leidt tot concurrerender prijzen. De vrije scheepscapaciteit in het gebied is ook afgelopen week verder toegenomen, waardoor de neerwaartse druk op de vrachttarieven naar alle waarschijnlijkheid ook volgende week verder zal aanhouden.
Rijn
Op de Rijn hebben de vrachten eveneens hun dalende trend verder doorgezet. Afgezien van Duisburg zijn de tarieven naar elke bestemming gedaald. De vraag naar olie en transport in de regio blijft minimaal door de huidige marktsituatie.
Waar marktspelers eerst nog hun schepen naar de ARA-havens konden verplaatsen voor werk, zijn ze nu genoodzaakt om ook hier competitievere prijzen aan te bieden. De vrije scheepscapaciteit in het gebied loopt door de rustige markt in de ARA en op de Rijn sterk op, waardoor veel marktspelers een verdere daling van de tarieven verwachten de komende week.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 29 juli 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,14 | €2,00 | €2,40 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,12 | €2,85 | €3,30 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,12 | €4,00 | €4,30 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,52 | €3,25 | €3,85 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,23 | €4,00 | €4,40 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,06 | €4,90 | €5,20 |
Gent-Vlissingen | €4,26 | €4,20 | €4,30 |
Gent-Antwerpen | €4,40 | €4,40 | €4,40 |
Gent-Rotterdam | €4,85 | €4,85 | €4,85 |
Gent-Amsterdam | €5,60 | €5,60 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddelde | gemiddelde gasolie | gemiddelde benzine |
Duisburg | €8,50 | €8,00 | €9,00 |
Dortmund | €11,00 | €11,00 | – |
Keulen | €10,50 | €10,00 | €11,00 |
Koblenz | €13,50 | €13,50 | – |
Frankfurt | €13,85 | €13,85 | – |
Mannheim | €13,85 | €13,35 | €14,35 |
Karlsruhe | €14,15 | €13,65 | €14,65 |
Straatsburg | €15,15 | €14,65 | €15,65 |
Bazel EUR | €15,91 | €15,41 | €16,41 |
Bazel CHF | 15,30 | 14,80 | 15,80 |
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart.