NWB neemt nieuwe bunkertanker in gebruik

0

Bij Breko in Papendrecht is de Bunker Service 14 afgebouwd, de eerste nieuwbouw voor de Nord- und Westdeutsche Bunker GmbH und Co. KG (NWB) sinds jaren. Heiko Buchloh was de afgelopen maanden iedere dinsdag op de werf aanwezig om de afbouw te begeleiden.

NWB exploiteert bunkerstations- en boten in Noord-Duitsland en Berlijn, langs de Rijn, Elbe, Donau en het Mittellandkanaal. De Bunker Service 14 is de eerste dubbelwandige tanker in de vloot. Het casco is gebouwd in het Roemeense Turnu Severin. Voor de afbouw werd een turn-key-contract met Rensen-Driessen Shipbuilding afgesloten.

Vlootvernieuwing

De meeste bunkerboten van NWB zijn meer dan 50 jaar oud. Met de Bunker Service 14 begint het bedrijf zijn vloot te vernieuwen. Het project loopt sinds 2009 maar werd tussentijds stilgelegd en heropgestart na de overname NWB door een nieuwe eigenaar. Heiko Buchloh treedt namens NWB op als consultant. Zijn advies- en ingenieursbureau, Schiffstechnik Buchloh, maakte de tekeningen en bouwbeschrijving van het schip. De detailengineering liep via Rensen. Buchloh verzorgde het technisch bouwtoezicht en controleerde in opdracht van de eigenaar of alle specificaties werden nageleefd.

Capaciteitsuitbreiding

De Bunker Service 14 heeft dertien ladingtanks met een inhoud van 500 kubieke meter. Hij wordt ingezet in de haven van Hamburg voor de levering van brandstof en smeeroliën aan zeeschepen. ‘NWB heeft in Hamburg meer lever- en pompcapaciteit nodig’, verklaart Buchloh. ‘De oude bunkertanker kan het werk niet meer aan. Met de nieuwbouw kan NWB verschillende types zeeschepen beleveren. Er staat een bunkerkraan aan boord zodat de bemanning veilig op het zeeschip kan overstappen. De tanker is 57,5 meter lang en kan in de toekomst, als er vraag naar is, worden verlengd tot 86 meter. De sterkte van het schip, de motor en andere voorzieningen zijn daarop berekend.’

Spannend

Voor NWB was de bouw van de Bunker Service 14 een spannend project, want het bedrijf had in geen tientallen jaren een nieuwbouw laten leveren. Ieder detail werd onder de loep gelegd om te kijken of het de juiste oplossing was. De wat oudere kapitein en zijn zoon die op de tanker gaan varen, moesten even wennen aan de moderne technologie. Buchloh: ‘Het laden en lossen wordt met één druk op de knop vanuit de stuurhut geregeld. Heel wat anders dan op de oude bunkertanker!’

SUK

Heiko Buchloh was de afgelopen maanden iedere dinsdag bij Breko aanwezig om details te bespreken die niet op tekening stonden en om te kijken of alles naar wens verliep. Hij had nooit eerder met Breko samengewerkt en toont zich tevreden. ‘Het casco is in mei aangekomen en snel afgebouwd. De samenwerking en communicatie verliepen goed. Omdat het een Duits schip is, moest het naast Lloyds Register ook door de SUK (Schiffs-Untersuchungs-Kommission) worden afgenomen. Dat was nieuw voor de werf, maar alles is goed gegaan.’

Speciale schepen

Voor Schiffstechnik Buchloh is de Bunker Service 14 een mooie referentie. Het bedrijf is ruim twintig jaar actief in de binnenvaart en heeft al veel passagiersschepen en specialistische schepen ontworpen. Daaronder ook enkele kleine ferries op zonne-energie die sinds kort tussen het hoofdkantoor en het trainingscentrum van Volkswagen in Wolfsburg pendelen. Vorig jaar was Buchloh betrokken bij de ombouw van een oude tanker tot een oefenschip voor de brandweer bij scheepswerf Tinnemans in Maasbracht. ‘We zijn tegenwoordig ook bezig met drijvende fonteinen, platformen zo groot als een voetbalveld die onder water drijven’, aldus Buchloh. ‘In de binnenvaart liggen onze roots, maar we kijken ook verder.’

(tekst en foto Sarah de Preter)

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.