Nutricia maakt overstap naar binnenvaart

0

Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) heeft een doorbraak gerealiseerd in het binnenlands containervervoer over water. Onder begeleiding van de logistiek adviseurs van het BVB is een goederenstroom van Nutricia tussen Zoetermeer, Liverpool, Rotterdam en Venlo verplaatst naar het water.

 

De sleutel achter dit succes was een bijzondere samenwerking tussen de wegvervoerder, multimodale dienstverlener, terminals en binnenvaartoperator. Het resultaat: een modal shift van circa 4.000 vrachtwagenbewegingen op een traject waar zowel de herkomst als bestemming in Nederland liggen. ‘Daarmee is het de meest omvangrijke en innovatieve verschuiving naar het water van de afgelopen jaren’, aldus het BVB.

 

Volle containers op het schip

Al in 2011 kwam het BVB met zijn project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart in contact met Nutricia in Zoetermeer. ‘We werden benaderd met de vraag of we mee wilde denken over een alternatief via the Blue Road op het traject Zoetermeer en Venlo’, zegt Marco Huijsman, logistiek adviseur bij het BVB. ‘Ondanks het forse volume lukte het niet om een interessant alternatief per binnenvaart sluitend te krijgen. Met name het leeg terug vervoeren van containers bracht te veel kosten met zich mee. In 2013 zijn we opnieuw gaan rekenen waarbij we een combinatie konden maken met een importstroom van Nutricia op het traject Liverpool-Venlo.’

 

Samenwerking

In totaal gaan 2.000 45ft containers vanuit Zoetermeer naar het Europese distributiecentrum in Venlo. Vanuit dit distributiecentrum worden containers opnieuw geladen met producten voor de verschillende exportmarkten. Deze beide stromen worden nu per binnenvaartschip tussen Rotterdam en Venlo vervoerd. Het transport tussen Rotterdam en Zoetermeer vindt plaats over de weg. Een besparing van 585.000 wegkilometers en een CO2-reductie van 23 procent.

In een unieke samenwerking tussen wegvervoerder Van den Bogerd Transport, multimodale dienstverlener Samskip, binnenvaartoperator Danser en de containerterminals van European Gateway Services (EGS) van ECT, is gekozen voor de meest optimale wijze van vervoer, zowel qua efficiency als qua duurzaamheid.

 

Keten

‘Zo ziet de logistieke keten van de toekomst eruit’, vervolgt Huijsman, ‘De wegvervoerders, binnenvaartoperators en containerterminals bieden allemaal een deel van de oplossing om goederen slimmer door Europa te vervoeren. Door niet alleen te focussen op het stuk binnenvaart, maar gezamenlijk te kijken naar de complete keten is het pas echt mogelijk om de logistiek efficiënter te maken. Dat levert meer op dan het individueel uitschrijven van tenders op delen van de keten.’

 

the Blue Road

Het BVB ziet de keuze van Nutricia als een opmars naar meer binnenlands containervervoer over water. Sinds 2011 heeft het BVB met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Havenbedrijf Rotterdam circa 40.000 vrachtwagenbewegingen naar the Blue Road gebracht.

‘Op de waterwegen is nog ruimte genoeg en er ligt een uitgebreid netwerk aan containerterminals. Ieder bedrijf dat met enige regelmaat goederen laat vervoeren zou the Blue Road moeten overwegen. Of het nu gaat om bulk, babyvoeding of mobiele telefoons. In samenwerking met de wegvervoerder en andere partijen in de logistieke keten is er veel mogelijk’, besluit Huijsman.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.