- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNoordster ligt op koers

Noordster ligt op koers

- Advertentie -

Delen

De Noordster is een bunkertanker die door Rensen Shipbuilding werd geleverd aan Noordtrans BV. De 135 x 15 x 4,30 meter met 6310 ton draagvermogen is geïnstalleerd bij Smits Machinefabriek en Reparatie. De Noordster vaart evenals mts Noordkaap en Noordpool voor FTS Hofftrans.

Ofschoon scholing ons leerde dat tsaar Peter de Grote in 1693 te Arghangelsk al een scheepswerf bouwde en de winterse kwikstand in deze handelsstad ons ‘lagelandenbegrip’ te boven ging, konden we niet vermoeden dat daar ooit schepen voor het ARA-verkeer gebouwd zouden worden. De kiellegging van de Noordster vond plaatst op deze historische locatie aan de Witte Zee. Het is casco nummer 3 van deze werf, die Nederlandse standaardkwaliteit bouwt alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Garnizoen in slagorde
Als we tussen twee bunkers door in het Calandkanaal het lege schip beklimmen, zien we naast de trap een keurige lasstuik waaraan niet geslepen is. De zij vormt op de waterlijn een streep als op de tekening. Een blik over dek stuit niet op oneffenheden. Eigenlijk weet je dan al genoeg over het casco. Wanneer de platen goed liggen, zijn ook de frames in orde.

De onbescheiden bunkergiek eist op het voorschip zijn aandacht op. (foto’s Johan de Witte)

Verder opmerkelijk goed laswerk en de deknoppen hebben de gelijkmatigheid van een garnizoen in slagorde. Hier en daar dubbel boeiingwerk waar bolderkasten strokend in staan. Een zorgvuldig en goed afgewerkt schip waarvan de bemanning met verf poogt in de beoordelingsquote van de jachtwereld te komen.
Aan boord van deze potige bunkertanker ligt het accent vooral op praktische en duurzame equipement, maar wel aangevold met comfort in stuurhut en verblijven. Potig wordt hier onderstreept door tweemaal 1600 ABC met AMW-schroeven.

Op koers
Aan dek geen exclusiviteit maar wel negen Bornemann-pompen van EPS voor de 18 tanks van 380 kuub. In de bunkers kan je ‘voor of achteruit’ met tanks voor hoog- en laagzwavelige olie evenals voor blendpartijen.
We passeren een ladingcomputer (van Van ’t Hoff) voordat de onbescheiden Van Wijk-bunkergiek op het voorschip zijn aandacht eist. Op excursie in de voormachinekamer registreren we onder andere tweemaal 1,20 diameter kanalen Veth-Jet en een primair/secundair thermische vloeistof-verwarmingssysteem van Konutherm om de zware olie pompbaar te houden. Werkina heeft met hightech gezorgd dat het schip functioneert.
Terug in de Kampers-stuurhut tussen de houten meubel-chique van het Zwijndrechtse timmerbedrijf Verveer maakt het panorama rondom duidelijk dat de Noordster wat je noemt op koers ligt. De woninginrichting is afgestemd op de bemanning, zowel in de Rijnvaart als in het ARA-verkeer.

Specifieke markt
De ABC-motoren duiden op voorkennis bij Ron Besjes, die streeft naar overeenkomende equipement op elk schip. Uniform materiaal heeft maar één magazijn, koopt goed in en repareert efficiënt.
De link naar de scheepsnaam stamt uit het verleden toen vader Cor Besjes van Antoine Maas een zekere Noordkaap kocht. Bij de drie scheepsnamen van Noordtrans BV is de kompasnaald sindsdien in het noorden blijven hangen. Nog altijd is Cor Besjes de mentor van de firma. Sterker nog: tijdens de afbouw bij Smits Machinefabriek en Reparatie was hij elke dag present!
Ron en Desiree Besjes-Dijkema runnen de zaak vanuit Zwijndrecht. Desiree zit volop in de boekhouding, Ron coördineert en draait zijn toer mee aan boord. "We hebben de Noordster na overleg met FTS Hofftrans gebouwd", vertelt hij. "De bunkermarkt is specifiek in materiaal, evenals in de service aan de klant. Ook past het werkschema in ons gezin."

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -