Amsterdam verwelkomt ‘varende batterij’

0
Vlnr: Koen Overtoom (CEO Port of Amsterdam), Daan Geldermans (mede-oprichter Skoon Energy), Pepijn Reesink (projectmanager Nederland bij Skoon Energy), Kees Koolen (CEO Koolen Industries), Peter Paul van Voorst tot Voorst (mede-oprichter Skoon Energy).

Skoon Energy en Port of Amsterdam starten Project Clean Amsterdam. Dat draait om een ‘varende batterij’ die de stad en haven van Amsterdam gaat voorzien van schone energie.

Port of Amsterdam gaat de mobiele batterij gebruiken om tijdelijk pieken op het walstroomnetwerk op te vangen. Skoon, begonnen als producent van uitwisselbare batterijen voor schepen, is een platform dat vraag en aanbod van mobiele batterijen bij elkaar brengt. Het platform biedt allerlei services om het deelconcept van tijdelijke schone energievoorzieningen zo toegankelijk mogelijk te maken.

Riviercruiseschepen

De varende batterij zal in april en mei voor het eerst volop worden gebruikt. In die maanden piekt het aantal bezoeken van riviercruiseschepen aan Amsterdam. Dat hangt samen met buitenlandse toeristen die de bollenvelden komen bewonderen.

De aanwezige walstroomvoorziening is dan niet altijd toereikend. Daardoor moeten de afgemeerde schepen hun dieselgenerator aanzetten. Dat verooorzaakt geluidsoverlast en extra uitstoot. De Skoon-batterij gaat op dit soort piekmomenten extra, groene stroom leveren. Hij geeft geen geluidsoverlast.

De batterij maakt gebruik van duurzame energiebronnen uit de haven zoals Windpark Ruigoord, zonnepanelen en energie uit biomassa van AEB. Dat past in de ambitie van Port of Amsterdam voor een zero emissie-haven.

Pieken opvangen

“Met dit project kunnen we de pieken in het gebruik van walstroom voor riviercruiseschepen opvangen”, zegt Robin Schipper, innovatiemanager bij Port of Amsterdam. “Met de huidige stroomaansluiting kunnen we nu op een locatie acht schepen van walstroom voorzien, terwijl er voor tien schepen stroom nodig is.”

“Er zijn verschillende momenten op een dag waarbij schepen tijdelijk meer stroom vragen. Door op die momenten de batterij aan te zetten, zorgen we voor een extra buffer in de beschikbare capaciteit van de netbeheerder. Samen met Skoon en Zoev-City zullen we de batterij ook voor de binnenstad van Amsterdam gebruiken.”

Zoev-City

Daan Geldermans, mede-oprichter van Skoon, vertelt: “De gebruiksmogelijkheden van mobiele batterijen zijn eindeloos. Als er werkzaamheden zijn aan de kades en bruggen in Amsterdam kunnen ze bijvoorbeeld vervuilende dieselgeneratoren vervangen.”

“Het elektrisch aangedreven schip van Zoev-City verzorgt het transport van de batterij. Daarmee verlagen we druk op het overvolle wegennetwerk in Amsterdam en nemen we geen parkeerplekken in. Daarnaast zorgt de batterij voor substantieel minder geluidsoverlast en emissies in de stad. De varende batterij is sneller, slimmer en schoner!”

Mobiel

“Wij bewonderen Amsterdam voor haar vooruitstrevende schone energie initiatieven”, aldus Kees Koolen, CEO van Koolen Industries, een van de investeerders achter Skoon. “De kanaalboten die op diesel draaien, worden omgebouwd naar elektrisch en de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen breidt snel uit. Het idee om batterijen mobiel te maken door middel van een boot is een mooie toevoeging aan het schone energiesysteem van deze stad.”

Super B en Smartgrid, beide onderdeel van Koolen Industries, leveren de batterijmodules en de batterijcontainer. Skoon Energy beheert een online platform bedrijven mobiele energieopslag kunnen aanbieden of boeken.

Grachten

De varende batterij zal de komende zes maanden steeds twee weken worden ingezet in de haven, om vervolgens twee weken in de stad gebruikt te worden. Op bouwplaatsen, voor evenementen en filmsets is vaak tijdelijk energievoorziening nodig. Tradioneel wordt dan gebruik gemaakt van dieselgeneratoren. Met een groeiend netwerk van mobiele batterijen en beschikbare netaansluitingen is de stap naar een emissieloze oplossing eenvoudiger. Via de Amsterdamse grachten kan Zoev-City de batterij tot in de haarvaten van de stad bezorgen.

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.