- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNiklas: maximaal draagvermogen bij geringe diepgang

Niklas: maximaal draagvermogen bij geringe diepgang

- Advertentie -

Delen

Veel gaat kapitein-eigenaar Oliver Arnheiter er qua tonnage niet op vooruit met zijn nieuwe motortanker Niklas. Waar zijn vorige tanker Paris nog een laadvermogen had van 2400 ton, is de tonnage van zijn nieuwe, naar zijn 5-jarige zoon genoemde schip 2650. Veel belangrijker vindt Arnheiter dat de Niklas een groot draagvermogen bij geringe diepgang heeft. En dat heeft het: de 2650 ton geldt bij een diepgang van 3,20 meter. “We gaan naar verwachting varen op de Main, Donau, Moezel en de West-Duitse kanalen, onder meer in omgeving Gelsenkirchen en Bottrop. Daar is de maximale diepgang relatief gering.”

 

Kapitein-eigenaar Oliver Arnheiter. (foto Jan Johan ten Have)

Arnheiter liet de Niklas bouwen bij Groningen Shipyards in Waterhuizen, bij zijn oude bekenden Daniël Gausch en Christian Hochbein. Hij benaderde de Duitse eigenaren van de Groninger werf in eerste instantie om de Paris – waarop hij sinds 2003 vaart – om te bouwen tot dubbelwandig. Arnheiter kreeg echter een dermate aantrekkelijke aanbieding voor nieuwbouw dat hij besloot afscheid te nemen van zijn 105 meter lange en 10,50 meter brede schip en een nieuw dubbelwandig schip te laten bouwen.

Duitse bedrijven
Over het verloop van het nieuwbouwproject is Arnheiter bijzonder tevreden. Zo prijst hij de snelheid waarmee het schip werd gebouwd en afgebouwd: “De cascobouw begon eind juli en de stapelloop vond plaats op 15 oktober.”
De technische proefvaart vond plaats op 11 januari en tien dagen later stond het vertrek van de werf in Waterhuizen op het programma. Het is de bedoeling dat het schip komend voorjaar officieel ten doop wordt gehouden.
Ook over de samenwerking tussen de werf en alle toeleveringsbedrijven is Arnheiter lovend: “Die samenwerking is optimaal; anders kun je niet zo snel afbouwen. Bijkomend voordeel vind ik dat een groot deel van de afbouwbedrijven van Duitse komaf is. De kwaliteit die zij leveren is even goed als die van Nederlandse en aangezien ik het Nederlands niet helemaal machtig ben, was het prettig om met veel Duitse bedrijven samen te werken.”

Verhaar-stuurrooster
De Niklas is een standaard gebouwde tanker in de serie tankers van 110 bij 11,45 meter van Groningen Shipyards. “Met enkele kleine extra’s”, zegt Arnheiter. “De belangrijkste is het Verhaar-stuurrooster.” Het Verhaar-stuurrooster zuigt met behulp van een horizontale schroef het water van onder het schip aan. Vervolgens wordt het water via een hydrodynamisch gestroomlijnd huis naar buiten geleid door een rooster, dat 360 graden traploos bestuurbaar is.
Een groot voordeel van het gebruik van de horizontaal geplaatste schroef is dat er bij een minimale diepgang een optimale stuwkracht wordt bereikt zonder dat er onderdelen onder het schip uitsteken. Ook op snelheid wordt nog een goede stuwkracht verkregen doordat de schroef het water door de opwaartse druk gemakkelijk aanzuigt. “Wij verwachten dat de Niklas hiermee een hogere kruissnelheid kan bereiken”, zegt Arnheiter.
De Niklas is verder uitgerust met een 1800 pk sterke ABC-hoofdmotor. De generatorset bestaat uit twee John Deeres van 80 en 130 kVA en een Deutz van 60 kVA. Het stuurooster wordt aangedreven door een Caterpillar C18 van 600 pk.

Wörth am Main
De Niklas wordt, net als voorheen de Paris, bevracht door Maintank Schifffahrtgesellschaft mbH en gaat naar verwachting met name varen met minerale oliën en af en toe met lichte chemicaliën. De thuishaven wordt Wörth am Main.
Olivier Arnheiter stamt uit een schippersfamilie; zijn beide grootvaders Arnheiter en Scheubner voeren al. ‘Derde generatie’ Olivier werd ‘aan boord geboren’ en vaart zelf sinds 1986. Hij begon bij zijn ouders Alois en Annegret aan boord van een drogeladingschip.
In 1991 maakte de familie de overstap naar de tankvaart. “En zoals ik er nu over denk, blijft dat zo”, zegt Olivier, die zelf inmiddels vader is van generatie nummer vier, de naamgever van het gloednieuwe schip van de familie. Maar of die zelf ook gaat varen, is natuurlijk nog maar de vraag. “Hij wil nu brandweerman worden, maar vindt het wel prachtig dat dit grote schip naar hem is vernoemd.”

Oliver Arnheiter is naast kapitein-eigenaar van de Niklas ook nog vennoot in twee andere tankers. Hij bestelde de Niklas in de recessie. Hij legt uit: “De werfprijzen waren gunstig, het staal was betaalbaar en de financieringsmogelijkheden waren goed. Natuurlijk zijn er te veel tankers op de markt, maar met het oog op de dubbelwandigheidseisen van 2018 moet er wel gebouwd blijven worden.”
“De bomen groeien echt nog niet tot in de hemel, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het de komende twee, drie jaar beter wordt. En ook op korte termijn zijn er ontwikkelingen die gunstig zijn voor de markt van dubbelwandige tankers. Zo eist een grote oliemaatschappij dubbelwandigheid sinds 1 januari dit jaar.”

Ombouw
Christian Hochbein en Daniël Gausch, de eigenaren van Groningen Shipyards, nemen de Paris over. Als compagnons in de firma Hogau bouwen zij de Paris nu in eigen beheer om van enkelwandig naar dubbelwandig.
De Paris heeft daarmee de primeur voor Groningen Shipyards en, volgens bedrijfsleider afbouw Hilbrand Guikema, een primeur voor de noordelijke scheepsbouw: “We zijn in deze regio de eerste werf die hiermee begint. We willen een allround werf worden. Je kunt niet in de toekomst kijken en bent als nieuwbouwwerf behoorlijk afhankelijk van economische omstandigheden. Uitbreiding van de activiteiten maakt ons minder kwetsbaar. Bovendien kunnen we flexibeler inspelen op de markt.”
Ook de tweede en derde ombouworder heeft Groningen Shipyards inmiddels binnen. “Behoorlijk ingrijpende klussen, waar per schip zes- tot achtduizend manuren in gaan zitten”, legt Guikema uit. “De dekken worden opengesneden en er worden nieuwe tanktops en langswanden geplaatst. Het gaat om een ingreep die lucratief kan zijn voor schepen tot een jaar of twintig. De ombouw van enkel- naar dubbelwandig voeren wij uit met een compleet nieuwe groep mensen, met heel veel ervaring in de scheepsbouw.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -