In de hal van het aan de Werkendamse Beatrixhaven gevestigde 4.000 m2 grote bedrijfspand van Hoogendoorn Maritieme betimmeringen en interieurbouw hangt aan de muur de tekst: “Als de concurrentie talrijk is, moeten wij ons onderscheiden.” Deze tekst is door het team van directeur-eigenaar Dick Hoogendoorn, dat bestaat uit ruim honderd medewerkers, goed opgepakt. Het aftimmerbedrijf heeft namelijk als tastbaar bewijs zowel in de binnenvaart als in de grote vaart meer dan 300 ‘visitekaartjes’ rondvaren.
Bij talrijke projecten aan de wal weet het bedrijf zich eveneens te onderscheiden met exclusief maatwerk en turnkey-oplossingen. Ook aan boord van het onlangs opgeleverde drogeladingschip Amaranthus, dat gebouwd is voor Duo Shipping uit Werkendam, leverde Hoogendoorn het nodige vakwerk op maat.
Luiken
Oorspronkelijk zou Ihda Shipbuilding het uit het Poolse Plock afkomstige casco afbouwen. Wegens omstandigheden heeft Duo Shipping het deels afgebouwde schip overgenomen, waarna het verder is afgebouwd bij Instalho.
De aanvankelijke naam Oude Maas werd op verzoek van Arie Hovestadt, die namens Duo Shipping kapitein op het nieuwbouwschip is, vervangen door de naam Amaranthus. De Amarant of Amaranthus is de naam van een eenjarige plant. Gezien het meerjarige contract dat kapitein Hovestadt heeft ondertekend is het zonder twijfel de bedoeling dat het drogeladingschip aanmerkelijk langer mee zal gaan. Het 3230 ton metende drogeladingschip (110 x 11,45 meter) beschikt nog niet over luiken, maar de eigenaar heeft wel de intentie die in de toekomst alsnog te laten plaatsen. Tot die tijd vervoert de Amaranthus voornamelijk erts, zand en grind voor Transito uit Werkendam.
Een Cummins-hoofdmotor van 1342 pk moet ervoor gaan zorgen dat de bulkgoederen op de afgesproken tijd op de bestemming arriveren. De klassieke betimmering van de woning en het door Kampers uit Puttershoek geleverde stuurhuis is verzorgd door Hoogendoorn Maritieme betimmeringen en interieurbouw.
Toonaangevend
Dick Hoogendoorn, naast directeur-eigenaar van Hoogendoorn Maritieme betimmeringen en interieurbouw ook een van de partners van Duo Shipping, kwam 25 jaar geleden in dienst van het bedrijf van zijn vader Cees. Eind van dit jaar bestaat de onderneming vijftig jaar. Zo’n vijftien jaar geleden nam Dick Hoogendoorn het bedrijf van zijn vader over. “Ik durf te stellen dat we toonaangevend zijn in maritieme, binnenvaart- en interieurbouwprojecten. Binnen ons bedrijf worden ambachtelijke vaardigheden gecombineerd met de modernste computergestuurde apparatuur en een pragmatische aanpak. Hierdoor kunnen wij de meest uiteenlopende projecten tot in het kleinste detail optimaal realiseren. Vaak op relatief korte termijn, waarbij we in alle gevallen kwaliteit leveren tegen een betaalbare prijs.”
“Binnen ons bedrijf verrichten we veel disciplines zelf, zoals productie, spuitinrichting, montage en after sales. Naast ons eigen personeel werken we met een team van vaste onderaannemers.”
De Amaranthus vaart voor Transito uit Werkendam. (foto’s Jan Johan ten Have)
“In de maritieme sector hebben we een naam hoog te houden. We merken natuurlijk wel dat het in de binnenvaart wat terug loopt. We richten ons dan ook steeds meer op interieurbouw in onder andere de zorgsector, kantoren, overheid, winkels, horeca en particulieren. In de binnenvaart liggen echter onze roots en die branche zal binnen ons bedrijf altijd de boventoon voeren”, stelt Dick Hoogendoorn.
Hij komt met een indrukmakende lijst referenties van projecten waarbij het bedrijf betrokken was. “Rond de eeuwwisseling hebben we voor een aantal cruiseferries van de Stena Line de betimmering gedaan van onder meer de restaurants, lounges en trappenhuizen.”
“Een ander aansprekend project was de betimmering van het Rotterdamse partyschip, raderstoomboot de Majesteit. Met name de diversiteit aan werkzaamheden – elke salon heeft een compleet andere stijl – en de onderlinge samenwerking maakte die opdracht voor ons heel bijzonder.”
Sfeervolle werk- en woonplek
“In de nieuwbouw van binnenvaartschepen, van eenvoudige tankers tot en met luxe containerschepen en passagiersschepen, hebben we tot nu circa 300 schepen betimmerd. Bijzondere interieurbouwprojecten zijn onder andere het maken van zeventig balies in het Orbis Medisch Centrum in Sittard, de betimmering van het Stadsdeelkantoor Watergraafsmeer in Amsterdam en het ‘intimmeren’ van vergaderzalen bij de Rabobank in Utrecht.”
“Maar nogmaals: we zullen onze roots nooit vergeten en willen de binnenvaartklanten laten zien dat we graag creatief en innovatief meedenken en met realistische voorstellen komen. Met andere woorden: wij zijn de makers van de wensen van de klant, met als doel het creëren van een sfeervolle werk- en woonplek aan boord van een binnenvaartschip.”
(Jan Hoek)