Nieuwe versie ContainerPlanner kan jaren vooruit

0

In 2000 bracht Autena de ContainerPlanner op de markt. Inmiddels wordt het containerstuwprogramma  gebruikt bij bijna 300 containerschepen aan boord. Na bijna vijftien jaar is het softwareprogramma helemaal opnieuw ontwikkeld. ‘Zodat we ook de aankomende decennia weer vooruit te kunnen en menig functionaliteit kunnen inbouwen’, verklaart directeur Desiré Savelkoul.

ContainerPlanner is een uit de praktijk ontwikkeld containerstuwprogramma, waarmee de bemanning eenvoudig met muisbewegingen een stuwplan kan maken. Het stuwprogramma verwerkt de verschillende internationaal erkende Edifact-berichten zoals IFTMIN, BAPLIE en MOVINS. Het gebruik van dit soort elektronische berichten geeft de gebruiker aan boord een grote tijdswinst en minder kans op fouten.

 

Slepen

Na het aanmaken of inlezen van een laadlijst wordt deze naar keuze gesorteerd op volgorde van laden en lossen, type en gewicht. Tevens wordt aangegeven welke containers voorzien zijn van gevaarlijke stoffen – middels symbolen zoals het aantal  te voeren blauwe kegels. Deze kegelberekening wordt berekend volgens de wettelijke ADN-wetgeving.

Met een muisklik wordt een container op de gewenste positie in de plattegrond geplaatst. Mocht deze bij nader inzien niet juist gepland zijn, is deze over de plattegrond te verplaatsen door hem met de muis te slepen. Het stuwprogramma biedt op elke moment van de reis een goed overzicht, door zelf te kiezen kleuren en omschrijvingen voor de laad- en losterminals.

 

Stabiliteitscontrole

Na elke aanpassing in de plattegrond wordt het totale aantal te voeren blauwe kegels herberekend, wordt de actuele stabiliteit weergegeven en is ook het totaal geladen gewicht en de gemiddelde diepgang af te lezen.

De stabiliteitscontrole wordt berekend op basis van de stabiliteitsberekening zoals door het ROSR is voorgeschreven. Indien er ballasttanks in de stabiliteitsberekening zijn verwerkt, wordt bij de stabiliteitscontrole rekening gehouden met eventueel geballaste tanks, wat van invloed is op de stabiliteit.

Optioneel is een trimmodule leverbaar die, op basis van de hydrostatische tabel, een cijfermatige weergave van het lijnenplan, de exacte diepgang op de verschillende ijkmerken op voorhand kan uitrekenen. Na belading kan met één druk op de knop de verplichte melding naar BICS (Binnenvaart Informatie en Communicatie Systeem) gedaan worden.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.