- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNieuwe tanker voor jubilerende Tullemans BV

Nieuwe tanker voor jubilerende Tullemans BV

- Advertentie -

Delen

In mei vierde Tullemans BV zijn 60-jarig bestaan en begin augustus nam het bedrijf een nieuwe tanker in de vaart. De Bellator kan naast brandstoftransport ook aan bunkering doen en is een lichte, zuinige tanker met een hoog draagvermogen.

Tullemans BV is sinds de oprichting door Gérard en Tiny Tullemans in 1956 ‘groot geworden door klein te blijven’. Alles begon met een emmer, een handveger en een bezem. Gérard Tullemans was aan het venten toen plots de trechter buitenboord viel. Hij dook het water in om hem te redden en werd daarbij opgemerkt door de bemanning van een bunkerboot van Shell. Weinig later was Tullemans zelf eigenaar van een bunkerboot.

 

Snel gegroeid

Zoon Frank nam het bedrijf in 1982 van zijn vader over. De activiteiten groeiden snel: in zestig jaar tijd is Tullemans uitgegroeid tot een multidisciplinair bedrijf met klanten in heel Europa.

De onderneming heeft een eigen tankwagenpark, een eigen expeditie en twee eigen tankers. Ze heeft vier vestigingen: een oliehandel in Maasbracht, een milieu- en calamiteitenservice (Labee en Vrolijk) in Maasbracht, Tullemans Hijsmaterialen in Ittervoort en TwinOil in Best.

 

Onafhankelijker

De tanker Bellator wordt door Tullemans ingezet voor de aanvoer van eigen producten. De exploitatie van het schip is in handen van Roald Verstraeten (Naja Shipping).

De Bellator laadt diesel bij diverse raffinaderijen in onder meer Pernis, Vlissingen en Antwerpen en brengt die naar Tullemans Oliehandel in Maasbracht. “We zijn nu niet meer afhankelijk van derde partijen voor het vervoer”, vertelt Frank Tullemans. “Dat was onze wens, want we hadden vaak te maken met enorme wachttijden en het was soms erg lastig om een tanker te krijgen.”

 

Energiezuinig

De Bellator heeft een bunkergiek aan boord en kan dus naast transport ook aan bunkering doen. Het casco komt uit Roemenië en werd geleverd door Rensen-Driessen. “Frank Tullemans en Roald Verstraeten wilden een tanker van 85 bij 9,60 meter met een optimaal draagvermogen”, aldus Wim Driessen.

“Door het toepassen van een speciale staalsoort met een hoge sterktefactor hebben we gewicht kunnen besparen en het draagvermogen verhoogd. We zitten nu tegen de 1.175 ton op 2,50 meter.”

Het is een ongeschreven wet dat schepen een vollere vorm krijgen naarmate hun draagvermogen toeneemt. Daardoor neemt de snelheid af en het brandstofverbruik toe. Bij de Bellator is dit echter niet het geval. Driessen: “We hebben dezelfde lijnen kunnen aanhouden en toch een energiezuinig schip met hoog draagvermogen kunnen bouwen.”

 

Teamco Shipyard

Het casco is afgebouwd door Teamco Ship­yard, dat de klus volgens Tullemans perfect heeft geklaard. De Bellator is sinds 1 augustus in de vaart en doet het uitstekend.

Of Tullemans nog verdere nieuwbouwplannen heeft? “We gaan nu eerst aankijken hoe het met de Bellator gaat. Maar met het oog op de uitfasering van enkelwandige tankers in 2018 sluiten wij een verdere nieuwbouw niet uit. Als de markt het toelaat, zullen wij daar zeker op inspelen.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -