- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekNieuwe ontwikkeling: SCR zonder AdBlue

Nieuwe ontwikkeling: SCR zonder AdBlue [EI van ColumBus]

- Advertentie -

Delen

Zoals in een eerdere column beschreven, staan de ontwikkelingen op het gebied van emissie­reductie niet stil. Wij hebben eerder de techniek genoemd door Corning Inc. waarbij een roetfilter in de NOx-katalysator geïntegreerd is.

Naast deze veelbelovende ontwikkeling zijn er tal van initiatieven, die de vergroening van de dieselmotoren verder brengen. Er is een Deense uitvinding die zeker ook het predicaat ‘veelbelovend’ verdient. Clean tech-bedrijf Amminex heeft de vaste stof AdAmmine uitgevonden, een metaalzout waarin ureum zit, dat door ‘een beetje’ elektrisch verwarmen er weer uit verdampt. AdAmmine-blokken worden opgeslagen in een tank met een geregelde verwarming. Een leiding zorgt voor een gedoseerde stroom ammoniakgas in de uitlaat vóór de SCR-katalysator.

Het innovatieve van dit idee is dat AdAmmine meteen puur ammo­niakgas afgeeft, terwijl AdBlue een waterige oplossing van ammoniak is. Die moet eerst in de uitlaat verdampen voordat er ammoniak vrijkomt. De ammoniak heeft de katalysator nodig om NOx om te zetten in stikstof en zuurstof.
De AdAmmine-tabletten bevatten 2,5 maal zoveel ammoniak als eenzelfde volume aan AdBlue-vloeistof die ook nog kan bevriezen. Daar hebben de tabletten geen last van.
Met de opslag van ammoniak in een vaste stof kan er veel meer meegenomen worden in hetzelfde volume van een AdBlue-installatie. Het gebruik van een SCR-katalysator wordt dankzij deze vinding minder omslachtig.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -